Z uwagi na pandemię COVID-19 oraz śmierć prof. Jerzego Limona premiera spektaklu była kilkakrotnie przekładana.

Czy każda „burza” jest gwałtowna?

Prawowity książę Mediolanu Prospero został pozbawiony tronu przez swego brata Antonia. Wraz z córką Mirandą zostają wyprawieni na morze w łodzi. Łódź została potajemnie zaopatrzona w wodę i żywność oraz książki przez neapolitańczyka Gonzalo. Wygnańcy z Mediolanu trafiają na wyspę, na której jedyną ludzką istotą jest Kaliban, syn wiedźmy Sykoraks. Spędzą tam 12 lat. Dzięki magicznym umiejętnościom Prospero uwalnia, uwięzionego przez wiedźmę Sykoraks w pniu drzewa, ducha Ariela, który staje się jego sługą i niewolnikiem. Akcja sztuki rozpoczyna się w momencie, gdy w pobliżu wyspy, na której przebywają bohaterowie, przepływa statek. Płyną nim między innymi Antonio, Gonzalo oraz Alonso wraz z synem Ferdynandem i bratem Sebastianem. Prospero wywołuje tytułową burzę, która sprawia, że statek ulega katastrofie, a jego pasażerowie bez większych obrażeń trafiają na wyspę. Wypełniający polecenia Prospera Ariel manipuluje rozproszonymi na wyspie rozbitkami. W scenie finałowej dochodzi do spotkania wszystkich głównych bohaterów.

Reżyser o koncepcji spektaklu

Szymon Kaczmarek zauważa, że Prospero został pozbawiony wpływów, a intelektualizm okazał się jego słabością. Oddał władzę w ręce uzurpatorów i ocalał dzięki litości oprawcy. –Decyzja o wznieceniu burzy przywodzi na myśl desperację terrorysty, który – pozbawiony szansy wpływania na rzeczywistość innymi środkami – sięga po rozwiązania radykalne. Prospero decyduje się na akt przemocy w celu odzyskania utraconego świata, do którego uważa, że wciąż należy – wyjaśnia Kaczmarek. Podkreśla też, że formy przemocy, jakich używa Prospero, to wachlarz współczesnych zachowań. Jak manipulacja – podstawowa magiczna sztuczka. – Wiedza o tym, jak skonstruowana jest rzeczywistość, brak naiwności, cynizm i znajomość reguł przemocy rządzących światem, od którego w czasie obecności w Mediolanie próbował uciec w książki i odosobnienie, daje mu przewagę – dodaje reżyser.

  • reżyseria i światło: Szymon Kaczmarek
  • scenografia: Kaja Migdałek
  • kostiumy: Marta Śniosek-Masacz
  • opracowanie muzyczne: Żelisław Żelisławski
  • produkcja: Gdański Teatr Szekspirowski
  • przekład: Stanisław Barańczak
  • reżyseria: Szymon Kaczmarek

Obsada:

  • Paweł Charyton – Ferdynand
  • Mikołaj Chroboczek – Alonzo
  • Wiktoria Dudek – Miranda
  • Marcin Gaweł – Kaliban
  • Sławomir Głazek – Gonzalo
  • Sylwia Gola – Sebastian
  • Filip Jasik – Trinkulo
  • Mateusz Król – Antonio
  • Maciej Pesta – Ariel
  • Wojciech Sikora – Stefano
  • Paweł Smagała – Prospero
  • Piotr Srebrowski – Kapitan

„Burza” Williama Szekspira

  • Gdański Teatr Szekspirowski
  • ul. Bogusławskiego 1
  • Gdańsk
  • 8 lipca 2021 r., czwartek, godz. 19.00 – premiera
  • 10-11 lipca 2021 r., sobota – niedziela), godz. 18.00
  • 15-18 lipca 2021 r., czwartek – piątek, godz. 19.00, sobota – niedziela, godz. 18.00)
  • 22-25 lipca 2021 r., czwartek – piątek, godz. 19.00, sobota – niedziela,  godz. 18.00)
  • 12-15 sierpnia 2021 r., czwartek – piątek, godz. 19.00, sobota – niedziela,  godz. 18.00)
  • 19-22 sierpnia 2021 r., czwartek – piątek, godz. 19.00, sobota – niedziela, godz. 18.00)

Bilety:

premiera 8 lipca 2021:

  • parter (miejsca stojące): 30 zł
  • I i II poziom galerii (miejsca siedzące): 70 zł – bilet normalny, 55 zł – bilet ulgowy
  • III poziom galerii (miejsca siedzące): 55 zł – bilet normalny, 30 zł – bilet ulgowy

Pozostałe dni:

  • parter (miejsca stojące): 20 zł
  • I i II poziom galerii (miejsca siedzące): 50 zł – bilet normalny,  35 zł – bilet ulgowy
  • III poziom galerii (miejsca siedzące): 35 zł – bilet normalny, 20 zł – bilet ulgowy