AKTUALIZACJA Z 3 LISTOPADA

Większość wydarzeń można będzie zobaczyć w nowej formule, poprzez streaming na żywo z Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego oraz z rodzimych scen zaproszonych na festiwal teatrów, a także w formie nagrań. Są też zmiany w ogłoszonym wcześniej programie. Chodzi m.in. o to, że  nie zobaczymy spektakli z Litwy i Japonii, ale pojawią się najnowsze, premierowe inscenizacje dzieł szekspirowskich z Polski.

Sytuacja jest dynamiczna, w planowanych na ten rok wydarzeniach w każdym momencie mogą nastąpić zmiany spowodowane chorobą lub kwarantanną członków zespołów teatralnych. Mimo to, zarówno artyści, jak i organizatorzy, są zdeterminowani, by tegoroczny Festiwal Szekspirowski odbył się w planowanym terminie 20 – 28 listopada 2020 roku.

Nowy program

Nurt główny

20 listopada

  • godz. 19.00, otwarcie festiwalu – wystąpienie prof. Jerzego Limona
  • godz.19.15 „Henryk V”, realizacja video, reż. Vita Maria Drygas, z udziałem Piotra Fronczewskiego, Grzegorza Damięckiego, Marcina Rogacewicza (56 min)
  • godz.21.00 „Stormy protest song” Monster Hurricane Wihajster (35min, 16+), SzekspirOff Prezentacje

21 listopada

  • godz.17.00, „I come to you River. Ophelia fractured” Studio Kokyu (70 min., 15+), SzekspirOff Prezentacje
  • godz.19.00, „Hamlet”, reż. Bartosz Szydłowski, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie (120 min)

22 listopada

  • godz.17.00 „Glorious Summer”, Helena Ganjalyan & Bartosz Szpak, (70 min), SzekspirOff Produkcje, live-streaming z Klubu Żak
  • godz.19.00 „Wyspa”, reż. Piotr Cieplak, Teatr Pantomimy we Wrocławiu (60 min, 12+), live-streaming z GTS

23 listopada

  • godz.17.00, „Otello tonight!” Teatr Przedmieście (75 min.), SzekspirOff Prezentacje
  • godz.19.00 „Nazwisko” Stowarzyszenie Artystów Bliski Wschód / Paulina Prokopiuk, Nadia Kraińska (70 min.), SzekspirOff Prezentacje

24 listopada

  • godz.17.00, „Po Otellu” Teatr Strefa Otwarta (60 min, 15+), SzekspirOff Prezentacje
  • godz.19.00, „Der Szturem. Cwiszyn/ Burza. Pomiędzy” reż. Damian Josef Neć; Teatr Żydowski w Warszawie (75 min), live-streaming z GTS

25 listopada

  • godz. 17.00, „Tefilin” Bartłomiej Gąsior (30 min, 18+), SzekspirOff Prezentacje
  • godz. 19.00, „Hamlet”, koncepcja i choreografia: Walter Matteini & Ina Broeckx , ImPerfect Dancers, Włochy (75 min) live-streaming z Pizy

26 listopada

  • godz. 17.00, „Aktorzy przyjechali” Wiesław Cichy i Marek Kocot (70 min.), SzekspirOff Prezentacje
  • godz. 19.00, „Epitafium Błazna” Kolektyw Kejos, (60 min.), SzekspirOff Produkcje, live-streaming z GTS

27 listopada

  • godz. 17.00 „Shake Fear | Break walls” („Bez Lęku | Bez Murów”), reż. Philip Parr, Parrabbola, Wielka Brytania
  • godz. 19.00, „Burza”, reż. Grzegorz Jarzyna, TR Warszawa – pokaz gościnny, płatny, bilety na platformie TR Warszawa

28 listopada

  • godz. 17.00, SzekspirOff Prezentacje – ogłoszenie werdyktu – przyznanie nagrody publiczności i nagrody „Shaking the Walls”
  • godz. 19.00, „Król Lear”, reż. Anna Augustynowicz, koprodukcja Teatru im. Modrzejewskiej w Legnicy i Teatru im. J. Kochanowskiego w Opolu (120 min), live-streaming Teatru Modrzejewskiej z Legnicy

Prezentacje spektakli na platformie VOD teatru oraz YouTube. Po wszystkich spektaklach nurtu głównego, prezentowanych o godz. 19.00 odbywają się spotkania z twórcami. Rejestracje spektakli w ramach nurtu SzekspirOff dostępne będą 48 godzin. Organizatorzy zastrzegają możliwość zmian w programie.

Wydarzenie towarzyszące, prezentowane w ramach projektu Shaking the Walls
29 listopada

  • godz. 18.00, SUSS!, reż. Charlotte Böving, RaTaTam, Islandia – po spektaklu dyskusja z twórcami na temat przemocy domowej i praw kobiet.

 


– Sytuacja jest dynamiczna, wrasta zagrożenie zarażeniem, dlatego trzeba brać pod uwagę różne scenariusze – również taki, że tegoroczny festiwal będzie musiał odbyć się on-line, bez widowni na miejscu, w teatrze. Nasze wspólne bezpieczeństwo jest najważniejsze – mówi Jerzy Limon, dyrektor artystyczny Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. – Wspólnie z partnerami z Wielkiej Brytanii, Litwy, Japonii oraz Włoch przygotowujemy więc plan B, czyli możliwość prezentacji spektakli w streamingu internetowym na żywo, z ich rodzimych scen – dodaje Limon.

Co i jak zobaczymy?

W nurcie głównym 24. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku zostaną zaprezentowane spektakle z Litwy, Włoch, Japonii i Wielkiej Brytanii oraz z Polski. Z powodu epidemii, po raz pierwszy, nie odbył się Konkurs o Złotego Yoricka. Niemniej jednak wszystkie teatry, które zrealizowały polskie adaptacje dzieł Szekspira w sezonie 2019/2020, będą mogły zgłosić spektakle do kolejnej edycji konkursu.

Festiwal zainaugurować ma 20 listopada 2020 r. premiera pierwszej własnej produkcji Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego – „Burzy” Williama Szekspira w reżyserii Szymona Kaczmarka. Spektakl ten będzie w stałym repertuarze GTS. Widzowie zobaczą też „Hamleta” w reżyserii Bartosza Szydłowskiego z Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie.

Program nurtu głównego

  • 20 listopada 2020 r. – „Burza”, reż. Szymon Kaczmarek, Gdański Teatr Szekspirowski, Polska
  • 21, 22 i 23 listopada 2020 r. – „Shake Fear/Break Walls” („Bez Lęku/Bez Murów”), reż. Philip Parr, Parrabbola, Wielka Brytania – spektakl realizowany w ramach projektu Shaking the Wall
  • 22 listopada 2020 r. – „Hamlet”, reż.  Bartosz Szydłowski, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, Polska (streaming on-line oraz na dużym ekranie GTS)
  • 24 listopada 2020 r.  – „Otello”, reż. Oskaras Koršunovas, Teatr OKT, Litwa
  • 25 listopada 2020 r. – „Hamlet”, koncepcja i choreografia: Walter Matteini & Ina Broeckx, ImPerfect Dancers, Włochy
  • 26 listopada 2020 r. – Dzień SzekspirOFF w GTS
  • 28 listopada 2020 r. – „Król Yebi” na podstawie „Króla Leara” W. Szekspira, reż. Sujin Kim, Japonia

O SzekspirOff

Drugim filarem programu festiwalu jest SzekspirOff. Nurt zakłada prezentacje najciekawszych wydarzeń artystycznych opartych na twórczości Williama Szekspira lub nią inspirowanych, zrealizowanych przez niezależnych twórców. Wydarzenia prezentowane w ramach SzekspirOff wykorzystują różnorodne środki wyrazu artystycznego, takie jak: teatr dramatyczny (małe formy teatralne), monodram, teatr lalkowy, teatr tańca, pantomima, koncert, performance, happening, stand-up, kabaret, teatr uliczny czy film.

Od czterech lat SzekspirOff odbywa się w formule konkursowej. Do konkursu mogły zgłaszać się teatry i twórcy niezależni. SzekspirOff 2020 jest częścią projektu Shaking the Walls współfinansowanego w ramach programu Unii Europejskiej Kreatywna Europa. Celem jest artystyczna interpretacja murów, podziałów, granic – fizycznych bądź metaforycznych – wszystkiego, co oddziela ludzi od siebie, zarówno jednostki, jak i grupy społeczne bądź etniczne, a także narody i kraje.

W obecnej sytuacji spowodowanej epidemią COVID-19 nie ma pewności, czy konkurs SzekspirOff 2020 będzie mógł odbyć się w zakładanym wcześniej kształcie. Organizatorzy festiwalu rozmawiają z artystami i twórcami działań zakwalifikowanych do finału konkursu na prezentację wydarzeń artystycznych SzekspirOff na temat możliwości ich prezentacji dla ograniczonej liczby widzów lub w formule on-line.

Program SzekspirOff 2020

W programie 24. Festiwalu Szekspirowskiego są trzy produkcje, dofinansowane w ramach konkursu na wsparcie projektów artystycznych SzekspirOff 2020, które zaprezentowane zostaną 26 listopada 2020: „Glorious Summer”, BU FILM, „Epitafium Błazna”, Kolektyw Kejos i „Ofelie”, Kolektyw Kobietostan.

Organizatorzy planują zaprezentować również 9 wydarzeń wyłonionych do finału międzynarodowego Konkursu SzekspirOff 2020: „Aktorzy przyjechali”  (na podstawie „Snu nocy letniej”, „Hamleta” oraz „Jak Wam się podoba” Williama Szekspira)  – Wiesław Cichy i Marek Kocot, Wrocław, Polska,  „Burza”  – Teatr Makata, Warszawa, Polska, „I come to you River. Ophelia fractured”  (na podstawie „Hamleta” W. Szekspira) – Studio Kokyu, Wrocław, Polska, „Mobbing Dick (Shakespeare’s Lovers)” (na podstawie „Miarki za miarkę”, „Gwałtu na Lukrecji” oraz „Snu nocy letniej” W. Szekspira) – Caroline Pagani, Włochy, „Nazwisko” (na podstawie „Hamleta” W. Szekspira) – Prokopiuk&Kraińska, Bytom, Polska, „Otello tonight!” Teatr Przedmieście, Rzeszów, Polska, „Po Otellu” Teatr Strefa Otwarta (Anna Rakowska i Piotr Misztela), Wrocław, Polska, „Stormy protest song”  (na podstawie „Burzy” W. Szekspira) Monster Hurricane Wihajster (Monika i Hubert Wińczyk), Poznań, Polska, „Tefilin”  (na podstawie „Kupca Weneckiego” W. Szekspira) Bartłomiej Gąsior, Warszawa, Polska.

Sytuacja epidemiologiczna jest dynamiczna

Mając na uwadze względy bezpieczeństwa zarówno widzów, jak i artystów, organizatorzy na bieżąco analizują sytuację oraz śledzą wszystkie komunikaty. Będą modyfikowali kształt festiwalu, dostosowując się do warunków i możliwości. Jednocześnie wierzą, że – niezależnie od tego, jaki kształt przybierze tegoroczny Festiwal Szekspirowski w Gdańsku – jego wierni widzowie będą z nimi i pomogą im współtworzyć to wyjątkowe teatralne święto. – Kto wie, może trudna, nieoczekiwana sytuacja, w jakiej wszyscy się znaleźliśmy, wpłynie na rozwój sztuki teatru w nieznanych jej dotąd obszarach i pozwoli na stworzenie nowych form – zarówno artystycznych, jak i w zakresie prezentacji oraz uczestnictwa – zauważają organizatorzy.