Film Michała Waszyńskiego jest adaptacją skandalizującej, jak na swoje czasy, powieści erotyczno-psychologicznej Mieczysława Srokowskiego „Kult ciała. Dziennik człowieka samotnego” z 1910 r.

 

O filmie

Obraz to polsko-austriacka koprodukcja, której premiera odbyła się 18 stycznia 1930 r., realizowana była w Warszawie, Nicei, Wiedniu i Budapeszcie. Zyskała międzynarodowe uznanie, zdobywając Złoty Medal na festiwalu filmowym w Nicei. W Rumunii, Francji i Niemczech film znany jako „Rapsodia miłości”. Został odnaleziony w Królewskim Archiwum Filmowym w Brukseli. „Kult ciała” został udźwiękowiony jedynie na rynek europejski, ponieważ w Polskich kinach nie było jeszcze aparatury nagłośnieniowej. Prezentowany jest w ramach roku Michała Waszyńskiego w Polsce. Jego najsłynniejszą realizacją jest film „Dybuk” zrealizowany w 1937 r., oparty na dramacie Szymona Anskiego pod tym samym tytułem. Jest to pierwszy w Polsce pełnometrażowy film nagrany całkowicie w języku jidysz. Uznawany za najwybitniejszy film żydowski wyprodukowany w Polsce.

 

Poplątana miłosna historia

Czesław (Victor Varconi) jest rzeźbiarzem. Poszukuje modelki do swej rzeźby „Nowa Wenus”. Poznaje piękną Hankę (Agnes Petersen), którą uznaje za idealną kandydatkę i skłania ją do pozowania. Wkrótce zakochuje się w niej, a ona w nim, miłością gwałtowną, niezrównaną. Pewnego dnia jego przyjaciel, baron Stumberg (Fryderyk Delius), przedstawia mu Hankę jako swoją narzeczoną. Zrozpaczony Czesław szuka zapomnienia w alkoholu. Kiedy Stumberg dowiaduje się o ich miłości, postanawia wyjechać z Hanką, aby zapomniała o Czesławie. Odbywają podróż po Europie. Boże Narodzenie spędzają na Riwierze. Hanka wyznaje Stumbergowi, że nie może zapomnieć Czesława, który tymczasem stacza się coraz niżej, choć jego wystawiona w Zachęcie rzeźba zostaje nagrodzona i uznana za arcydzieło. Nikt nie rozpoznaje w obdartym, zarośniętym mężczyźnie jej autora. Kiedy Czesław idzie do swojego atelier, zastaje w nim Hankę, czekającą na niego z utęsknieniem i miłością. 

 

Czerwie na żywo

Projekcję filmu dopełni muzyka na żywo w wykonaniu zespołu Czerwie.  To niezależna polska formacja, której styl, to pogranicze folku i etno, inspirowany teatrem absurdu i filmem. Na swoim koncie mają muzykę do wielu projektów teatralnych m.in. „Albośmy to jacy, tacy” w reż. Piotra Cieplaka w Teatrze Powszechnym im. Z. Hübnera w Warszawie)i filmowych, a od kilku lat tworzą głównie muzykę do arcydzieł kina niemego.

W skład grupy wchodzi czterach muzyków – Wojtek Zaborowski, Maciek Kudłacik, Paweł Zawarus, Piotrek Bogunia – a ich instrumentarium, to: perkusja, ksylofon, instrumenty perkusyjne, instrumenty etniczne, bas, gitara, mandolina, akordeon i syntezatory.

W swojej dyskografii muzycy mają pięć autorskich albumów. W roku 2004 r. wydali album pt. „Padlina” z gościnnym udziałem Macieja Maleńczuka i Andrzeja Przybielskiego. W  2008 r. stworzyli projekt „Otwarta Sztuka Dla Ludu”, który niejednokrotnie gościł na antenach polskich i europejskich stacji radiowych. W 2013 r. grupa wydała album „Czerwie Nosferatu Live” będący muzycznym zapisem trasy koncertowej pod tym samym tytułem. W marcu 2016 r.Czerwie wystąpili na prestiżowym europejskim festiwalu Kina Niemego Hippodrome 2016 w Szkocji.

Miłość u Szekspira

Przed pokazem filmu we foyer GTS w godz. 17.30-18.30  odbędzie się wykład otwarty.

Wykład będzie prezentował różne oblicza miłości w mistrzowskim ujęciu Szekspira. Miłość może być romantyczna, ale i toksyczna, jest miłość rodzicielska, jest i małżeńska. Przykłady ilustrowane będą obrazami z filmowych adaptacji sztuk Szekspira. Wykład poprowadzi Anna Ratkiewicz, kierownik Działu Edukacji GTS, doktorantka UG.

Bilety:

  • parter: 35 zł – normalny, 25 zł – ulgowy
  • galerie na wprost sceny: 30 zł – normalny, 20 zł – ulgowy
  • galerie boczne: 20 zł

 

Prezentacja filmu „Kult ciała” z koncertem zespołu Czerwie

  • 17 lutego 2019 r., niedziela, godz. 19.00
  • Gdański Teatr Szekspirowski
  • ul. Bogusławskiego 1
  • Gdańsk

Zobacz: Gdański Teatr Szekspirowski

 

Kult ciała_plakat