Aktualności

Opera Bałtycka w Gdańsku ma już 70 lat! Co przygotowała z okazji jubileuszu?

Budynek opery. Fot. mat. prasowe Opery Bałtyckiej w Gdańsku
Fot. mat. prasowe Opery Bałtyckiej w Gdańsku

Opera Bałtycka, 28 czerwca 2020 r. obchodzi swój jubileusz. Tego dnia mija dokładnie 70 lat od premiery „Eugeniusza Oniegina", którą uznaje się za początek Opery Bałtyckiej. Niestety, jubileusz przypada w trudnym czasie, co uniemożliwia uświetnienie w należyty sposób czerwcowej rocznicy.

 

Opera przygotowuje się do nowych premier, które zostały zaplanowane od sierpnia do końca 2020 roku. Z okazji jubileuszu ma też specjalną prośbę do widzów, by zechcieli podzielić się wspomnieniami i pamiątkami z Opery Bałtyckiej.

 

Jak to się zaczęło?

W Operze Bałtyckiej w Gdańsku, 28 czerwca 1950 roku miała miejsce premiera Eugeniusza Oniegina Piotra Czajkowskiego w reżyserii Wiktora Brégy pod kierownictwem muzycznym Zygmunta Latoszewskiego. To jednocześnie data, którą uznaje się za początek istnienia Opery Bałtyckiej w Gdańsku.

 

Jubileuszowy repertuar w czasach pandemii

Niestety, 70-lecie przypada w trudnym dla wszystkich czasie epidemii koronawirusa. Sytuacja, na szczęście, się zmienia – widzowie i artyści przygotowują się do spotkań na żywo. Od drugiej połowy sierpnia do końca grudnia repertuar będzie bogaty w spektakle i wydarzenia muzyczne, jak premiery oper „Wehikuł czasu" Francesco Bottigliero, „Fidelio" Ludwiga van Beethovena czy cykl koncertów Wtorki na Fali.

Na szczególną uwagę zasługuje listopadowa premiera. Będzie to wyjątkowy wieczór, na który złożą się trzy tytuły, gwarantujące widzom pełną przeżyć wędrówkę przez muzyczne estetyki i tematy. Od starotestamentowej historii o Judycie, poprzez na wskroś pogańskie święto wiosny, kończąc na nowotestamentowej przypowieści o synu marnotrawnym – muzyka Honeggera, Strawińskiego i Debussy'ego do literackich pierwowzorów wnoszą nutę niepokoju, jednocześnie uwypuklając niejednoznaczność ich problematyki. Takie zestawienie tytułów pozwala pokazać kunszt artystyczny wszystkich zespołów Opery Bałtyckiej w czasie jednego wieczoru. Za stronę muzyczną całego wieczoru odpowiada José Maria Florêncio, reżyserem operowych jednoaktówek „Judyty" i „Syna marnotrawnego" jest Romuald Wicza-Pokojski, choreografię do „Święta wiosny" przygotowała Ewa Wycichowska.

Zobacz: repertuar na nowy sezon

 

Zaproszenie do tworzenia internetowego leksykonu

Chcesz opowiedzieć piękne operowe historie? Posiadasz unikatowe zdjęcia, autografy artystów goszczących na deskach Opery Bałtyckiej? Podziel się nimi i pomóż stworzyć internetowy leksykon gdańskiej opery. Przez 70 lat wystawiono tysiące spektakli, odbyło się mnóstwo koncertów i wydarzeń muzycznych, w których uczestniczyły miliony widzów i które dostarczyły jeszcze więcej emocji, wzruszeń, wspomnień. Opowiedz piękne operowe historie i anegdoty, podziel się zdjęciami i pamiątkami związanymi z Operą Bałtycką i osobami współpracującymi z nią przez te wszystkie lata.

Do końca sierpnia 2020 r. wspomnienia, zdjęcia i pamiątki można:

  • wysłać e-mailem: marta.boleska@operabaltycka.pl
  • wysłaćpocztą:
    Opera Bałtycka
    al. Zwycięstwa 15
    80-219 Gdańsk
    koniecznie z dopiskiem 70 lat Opery
  • przynieść do siedziby opery po wcześniejszym ustaleniu terminu, tel. 58 763 49 12/13 wew. 336

 

 

Historia Opery Bałtyckiej w Gdańsku sięga XVI wieku. Pomorze, a więc i Gdańsk,  od zawsze było kolebką kultury i nowatorskich inwestycji. To tutaj, dzięki szlakowi kupieckiemu, mieszkańcy otrzymywali najświeższe informacje i poznawali kulturę europejską. Za tymi doświadczeniami poszła chęć stworzenia własnego miejsca będącego świątynią kultury. Pierwotnie zjeżdżały do nas jedynie grupy teatralne czy baletowe w ramach gościnnych występów, jednak do wybudowania opery było już coraz bliżej. Pierwsze występy zainaugurowała Opera Leśna w Sopocie (1909). Jednak już niespełna pół dekady później powołane zostało Studio Muzyczno-Dramatyczne (1949), przekształcone później w Studio Operowe. Pierwszą premierą i zarazem początkiem historii Opery Bałtyckiej, był Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego, wystawiony 28 czerwca 1950 roku. To był początek dynamicznej działalności artystycznej opery. Połączenie Studia Operowego i Orkiestry Filharmonicznej w Państwową Operę i Filharmonię Bałtycką wyznaczyły tempo artystycznego rozwoju instytucji. Repertuar konstruowany był za każdym razem tak, by zaspokajać artystyczne potrzeby publiczności, jednocześnie w nowatorski sposób kreując jej gusta. Wielkie miłości, liczne uniesienia, pełna wdzięku, ale i brawury muzyka nie opuszczały sal opery. W 1994 r. podjęto decyzję o rozdzieleniu dwóch instytucji, które mimo doskonałej współpracy, miały jednak inne wizje swojej przyszłości oraz inne wymagania repertuarowe.

Opera Bałtycka, która z Państwowej stała się Operą Bałtycką w Gdańsku w 2012 r., od zawsze doceniała miejsce, w którym przypadło jej prezentować dzieła. Z tej silnej więzi zrodził się cykl Opera Gedanensis, w ramach którego powstały współczesne, szeroko komentowane i doceniane dzieła, nierozerwalnie związane z Gdańskiem i Pomorzem. Zagraniczne wyjazdy do Chin, Francji czy Bułgarii pozwalają artystom prezentować swój talent na najbardziej cenionych deskach teatralnych świata, tym samym wyznaczając nowy europejski szlak – nie kupiecki tym razem, a artystyczny, na najwyższym poziomie. 

Więcej o historii znajdziesz na stronie internetowej Opery Bałtyckiej w Gdańsku

 

view szablon artykułu

Kultura on-line

 

Archiwum wiadomości

Aktualności