Aktualności

Skromni ludzie w niezamożnych domach

$image_alt
Zofia Rydet, Zapis socjologiczny 1978-1990, Kieleckie. Fot. mat. prasowe MNG

W Muzeum Narodowym w Gdańsku, 13 marca 2015 r. będzie miał miejsce wernisaż wystawy Zofii Rydet – „Zapis socjologiczny (1978–1990)". Na ekspozycję składają się zdjęcia z najsłynniejszego cyklu fotograficznego pierwszej damy fotografii polskiej, która choć profesjonalnie była doceniana za życia, to wciąż jest mało poznaną autorką fotografii artystycznej. Fotografie można oglądać do 3 maja.

Cykl „Zapis socjologiczny" Zofii Rydet (realizowany w okresie 1978–1997, w tym materiał główny datowany na lata 1978–1990) jest jednym z najważniejszych dzieł polskiej sztuki XX w. Ze względu na swój rozmach stanowi ogromne wyzwanie dla badaczy i krytyków sztuki. Artystka systematycznie dokumentowała życie ludzi w ich własnych mieszkaniach: czy to we wnętrzach wiejskich chat, czy to mieszkaniach w blokach (ten miejski aspekt projektu jest praktycznie nieznany – fotografie te nie były prezentowane na wystawach cyklu „Zapis socjologiczny"). Ze swych modeli, skromnych ludzi w niezamożnych domach, czyniła reżyserów własnego świata. Dostrzegała ich potrzebę piękna, nawet jeśli niezgodnego z obowiązującym nurtem. Dzięki rejestracjom tych zindywidualizowanych światów stworzyła historyczne świadectwo polskich domów na przestrzeni ponad dekady. 

Zofia Rydet, Zapis socjologiczny, 1981, Pomorze, Gdańsk, W domu Janusza Rydzewskiego. Fot. mat. prasowe MNG Zofia Rydet, Zapis socjologiczny, 1981, Pomorze, Gdańsk. W domu Janusza Rydzewskiego
 
Fot. mat. prasowe MNG

Wyrazistość tego przekazu jest tym większa, iż Rydet stosowała określoną metodę w ostatecznej prezentacji prac cyklu: identyczne kadry – pozy mieszkańców, wykonanie zdjęcia samego domu, z zewnątrz, niejednokrotnie z ornamentyką, detalem rzeźbiarskim, elementami gospodarstwa domowego, płotami. Mimo pozornego podobieństwa, portrety mieszkańców we wnętrzach różnią się – sztuczne kwiaty, makatki z życiowymi mądrościami, obrazy religijne i malarstwo różnej jakości opowiadają o swoich kreatorach więcej niż niejedna powieść. Wielkie natężenie szczegółów pozwala też na odczytanie nici porozumienia łączącego artystkę i fotografowanych. Nici porozumienia i wielkiego zaufania, jakim została obdarzona przez setki osób. Z pewnością znaczenie „Zapisu socjologicznego" wypływa poza obszar sztuk pięknych, stanowiąc bezcenne źródło wiedzy dla badaczy innych dyscyplin: antropologów, etnografów, socjologów i kulturoznawców. Andrzej Różycki w 1989 r. zrealizował bardzo ciekawy dokument o Zofii Rydet – „Nieskończoność dalekich dróg. Podpatrzona i podsłuchana Zofia Rydet A.D. 1989", który będzie prezentowany w czasie trwania wystawy.

Fundacja Sztuk Wizualnych we współpracy z Fundacją im. Zofii Rydet, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie oraz Muzeum w Gliwicach, od 2013 r. prowadzi digitalizację pozytywów i negatywów, opracowanie i upowszechnianie zdjęć z cyklu „Zapis socjologiczny". 

Zofia Rydet, Zapis socjologiczny 1980, Podhale, Rdzawka. Fot. mat. prasowe MNG  Zofia Rydet, Zapis socjologiczny 1980, Podhale, Rdzawka
 
 Fot. mat. prasowe MNG

Podczas wernisażu obecni będą wnuczka autorki wystawy, wiceprezeska Fundacji im. Zofii Rydet, Zofia Augustyńska-Martyniak oraz Andrzej Różycki, który wygłosi wykład na temat twórczości Zofii Rydet.

⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔

Zofia Rydet, Zapis socjologiczny (1978–1990)

  • wernisaż – 13 marca 2015 e., piątek, godz. 18.00, wstęp – bezpłatny
  • wystawa czynna od 14 marca do 3 maja 2015 r.

Muzeum Narodowe w Gdańsku, Oddział Zielona Brama
Długi Targ 24
80-828 Gdańsk

Więcej:

Wystawa została zorganizowana we współpracy Muzeum Narodowego w Gdańsku, Fundacji Sztuk Wizualnych oraz Fundacji im. Zofii Rydet.

  • Kuratorki: Małgorzata Taraszkiewicz-Zwolicka, Małgorzata Ruszkowska-Macur, Zofia Augustyńska-Martyniak
  • Wybór prac: Andrzej Różycki, Piotr Lelek

Opr. BMG

 

 

view szablon artykułu

Kultura on-line

 

Archiwum wiadomości

Aktualności