Aktualności

Sukces projektu Lekcje Przedsiębiorczości

$image_alt
Uczestnicy pierwszej edycji projektu „Lekcje Przedsiębiorczości"; Fot. Michał Młynarczyk

Niemal 200 uczniów i w sumie 6 gdańskich szkół gimnazjalnych i liceów to wynik pierwszej, pilotażowej edycji projektu zgamifikowanych „Lekcji Przedsiębiorczości". 1 czerwca br. w Starterze odbył się finał programu dla gimnazjów, na którym uczniowie zaprezentowali 7 autorskich pomysłów odpowiadających na konkretne lokalne potrzeby.

Pokój relaksu, wypożyczalnia rowerów, nowoczesne i kolorowe szafki dla uczniów czy projekt oparty o warsztaty kulinarne i zdrową żywność w szkołach – to tylko niektóre z pomysłów odpowiadających na potrzeby społeczności uczniowskiej, które zostały zbadane i opracowane przez młodzież z gdańskich gimnazjów nr 8 i 25. Zaprojektowanie takiego przedsięwzięcia i wpisanie go w Szablon Modelu Biznesowego to ostatnie z zadań gimnazjalistów biorących udział w projekcie „Lekcje Przedsiębiorczości". 1 czerwca br. dobiegła końca pierwsza edycja organizowanego przez Gdański Inkubator Przedsiębiorczości Starter we współpracy z Miastem Gdańsk programu, którego celem jest zmiana sposobu uczenia przedsiębiorczości poprzez wykorzystanie gamifikacji. Głównym założeniem programu jest przeniesienie punktu ciężkości z pamięciowego przyswajania wiedzy na budowanie kompetencji przedsiębiorczych.

Poprzez udział w programie uczniowie i nauczyciele wykorzystywali i wdrażali nowe metody wspólnej pracy motywujące i angażujące do nauki niczym gra o zupełnie odmiennym niż dotychczas spotykane spojrzeniu na edukację. Innowacyjne podejście przejawiało się nie tylko w podejmowanych tematach, ale przede wszystkim w metodzie, która pozwalała na przekazanie w ręce młodzieży decyzyjności co do wyboru formy czy terminu realizacji prac domowych. Dodatkowo, nastolatki miały możliwość zbierania punktów, tokenów i odznak, które wykorzystywała np. do przesunięcia terminu realizacji zadania czy podjęcia dodatkowych wyzwań.

Na razie możemy bazować wyłącznie na wynikach pilotażowej edycji, ale śmiało mogę powiedzieć, że przeszła ona nasze wszelkie oczekiwania dzięki pomysłowości uczniów, której nie byłyśmy w stanie przewidzieć, oraz niesamowitej pomocy i chęci współpracy ze strony nauczycieli. Dowodem tego jest ostatnia rozgrywka, podczas której młodzież przedstawiła dojrzałe projekty wraz z kosztorysami ich wdrożenia i co najważniejsze oparte o badanie potrzeb swoich kolegów i koleżanek. To była przyjemność podziwiać ich zaangażowanie i wiedzę zdobytą w trakcie trwania programu – mówi Kinga Kuczyńska z Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości Starter, organizatora przedsięwzięcia.


Fot. Michał Młynarczyk

W finalnym zadaniu pierwsze miejsce zdobyła drużyna Sweet Station z Gimnazjum nr 25,  zaproponowała biznes bazujący na przekąskach, których smak jury miało okazję  poznać podczas prezentacji. Drugie miejsce przyznano ekipie Sport4fun, której pomysłem była wypożyczalnia rowerów – nie tylko dla uczniów, ale docelowo również dla mieszkańców – i promowanie tej formy aktywnego trybu życia, której działania spotykają się również z polityką Miasta Gdańsk. Uznanie wobec pracy zespołów, jak i kadry nauczycielskiej i Inkubatora Starter wyraził również gość specjalny wydarzenia, Z-ca Prezydenta ds. polityki społecznej, Pan Piotr Kowalczuk.

Cieszę się, że mogliśmy organizować tak innowacyjne przedsięwzięcie dla gdańskich szkół i co najważniejsze będziemy kontynuować je w przyszłym roku. Mamy nadzieję, że już niedługo projekt obejmie swym zasięgiem kolejne miasta na mapie Polski, które wyjdą naprzeciw nowoczesnej i efektywnej edukacji – mówi Małgorzata Jasnoch, Prezes Zarządu Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości.

Kolejna edycja programu rusza już we wrześniu. Szacuje się, że w ciągu najbliższych dwóch lat (2014/2015 i 2015/2016) w projekcie, wpisanym do strategii rozwoju Prezydenta Miasta, weźmie udział kilkanaście gdańskich gimnazjów i liceów. Do przyszłorocznej edycji zakwalifikowało się 12 nowych szkół gotowych wdrożyć nowoczesne metody nauki i zaszczepić myślenie biznesowe wśród młodzieży. Ich zmagania będzie można obserwować już wkrótce.

Lekcje Przedsiębiorczości to rozpoczęty w roku szkolnym 2014/2015 pilotażowy program Miasta Gdańsk i Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości Starter, którego celem jest zmiana sposobu uczenia przedsiębiorczości w gimnazjach i liceach poprzez wykorzystanie mechanizmów motywacyjnych spotykanych w grach, angażujących uczniów i uczennice w proces kształcenia i rozwijania swoich kompetencji oraz postaw przedsiębiorczych.

Do pracy nad powstawaniem programu pilotażowego zaproszeni zostali dyrektorzy i nauczyciele z gdańskich szkół oraz eksperci od gamifikacji. To pierwszy taki projekt w Polsce i pierwszy krok do wprowadzenia gamifikacji do edukacji przedsiębiorczości w Gdańsku. Druga edycja programu rozpocznie się jesienią tego roku.

Więcej o projekcie Lekcje Przedsiębiorczości na stronie projektu

 

view szablon artykułu

Archiwum wiadomości