Aktualności

Spektakle teatralne i warsztaty dla dzieci. Co jeszcze będzie się działo podczas Tygodnia Chińskiego?

Scena ze spektaklu „Biały Wąż
Scena ze spektaklu „Biały Wąż". Fot. źródło: Facebook

Pokazy filmów, wykłady, wystawy oraz spotkania z artystami, a także tradycyjny teatr i taniec, połączone z prezentacją sztuk walki, kostiumów, malowania masek i kaligrafii, jak i współczesne oblicze chińskiej kultury – to tylko niektóre z propozycji w ramach Tygodnia Chińskiego. Wydarzenia odbędą się w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim, Miejskim Teatrze Miniatura, Akademii Sztuk Pięknych oraz Instytucie Kultury Miejskiej. Rozpoczną się 12 października i potrwają do 21 października 2018 r.

 

Będzie to spotkanie z barwną, różnorodną i zaskakującą kulturą Chin. Tydzień Chiński jest organizowany we współpracy z Szanghajem i Szanghajskim Centrum Sztuk Dramatycznych.

Cykl Teatry Europy organizowany jest od 2014 r. przez Gdański Teatr Szekspirowski i Fundację Theatrum Gedanense. Poprzednio odbyły się tygodnie: brytyjski, flamandzki, gruziński, rumuński, niemiecki, ukraiński, litewski i izraelski.

 

„Ja, Hamlet" – Opera Kunqu

  • 12, 13 i 14 października 2018 r., piątek-niedziela, godz. 19.00, 75 min
  • miejsce – Gdański Teatr Szekspirowski

400 lat historii Państwa Środka, jeden człowiek, cztery szekspirowskie postaci.

Zhang Jun, który w 2011 r. uzyskał tytuł Artysta dla Pokoju UNESCO, wystąpi w spektaklu, który jest nie tylko interpretacją historii Hamleta, ale również próbą przeniknięcia skomplikowanego świata wewnętrznego tej postaci – walki pomiędzy światłem a ciemnością, życiem a śmiercią, miłością i zemstą. Wyreżyserowany przez jednego z najsłynniejszych chińskich twórców operowych Lee Hsiao-pin spektakl, to dzieło, w którym jeden wybitny aktor Zhang Jun gra cztery role – Hamleta, Ofelii, Ducha ojca oraz grabarza. Postaci te odzwierciedlone są w tradycyjnych dla chińskiej opery Kunqu charakterach – jak Sheng (role męskie), Dan (role żeńskie) i Chou (klauni). Opera Kunqu to jedna z najstarszych form opery chińskiej, jaka dotrwała do naszych czasów. W 2001 r. została ogłoszona Arcydziełem Ustnego i Niematerialnego Dziedzictwa Ludzkości, a w 2008 r. wpisana na listę niematerialnego dziedzictwa UNESCO.

(Spektakl tłumaczony będzie na języki polski i angielski w postaci napisów nad sceną.)

Bilety:

  • Strefa A: 60 zł  – normalny / 50 zł – ulgowy
  • Strefa B: 50 zł  – normalny / 40 zł – ulgowy
  • Strefa C: 45 zł – normalny / 35 zł – ulgowy
  • Strefa D: 30 zł  – normalny / 20 zł – ulgowy

 

 „Magia lalek" – teatr lalkowy

  • Shanghai Puppet Theatre
  • 13 i 14 października 2018 r., sobota-niedziela, godz. 12.00 i 16.00
  • miejsce – Miejski Teatr Miniatura w Gdańsku

 

Na spektakl „Magia lalek" składają się cztery opowieści: „Odźwierny", „Szmatki", „Ropucha i gęsi" oraz „Taniec czerwonego jedwabiu" zrealizowane w różnych formach teatru lalek (pacynka, marionetka, teatr cieni, kukiełka).

Szanghajski Teatr Lalkowy powstał w 1960 r. i od tego czasu gromadzi znakomitych artystów teatru dramatopisarzy, reżyserów, aktorów-lalkarzy, scenografów i twórców lalek. Regularnie współpracuje z Akademią Teatralną w Szanghaju, tworząc program studiów lalkarskich. W repertuarze ma różnorodne przedstawienia, od starożytnych mitów po współczesne science fiction, od dobrze znanych baśni po pisane współcześnie opowieści.

Bilety: 20 zł  – normalny / 15 zł – ulgowy

 

Warsztaty lalkowe dla dzieci – rodzinne warsztaty lalkowe

  • 13 i 14 października 2018 r., sobota-niedziela, godz. 13.30-15.00
  • miejsce – Miejski Teatr Miniatura w Gdańsku

Bilety: 10 zł (rodzic + dziecko) są do nabycia na stronie bilety.teatrszekspriowski.pl oraz w kasie GTS.

 

 „Wieczór Trzech Króli"

  • Shanghai Dance School                  
  • 16 i 17 października 2018 r., wtorek-środa godz. 19.00        
  • miejsce – Gdański Teatr Szekspirowski

Punktem wyjścia do tej nietypowej, bo tanecznej, interpretacji „Wieczoru Trzech Króli" Williama Szekspira jest dążenie do wyjścia poza sprzyjające okoliczności, ucieczki, by podążać za uderzeniami serca i spojrzeniem, które zatriumfowały nad rozsądkiem. Gdy przy wyborze własnego przeznaczenia kierujemy się swoją naturą, jednym z naturalnych etapów jest strach przed własnymi słabościami i instynktowne wycofanie się. Przedefiniowanie swojego życia, walka z egoizmem i porzucenie samotności wymagają wysiłku. Współcześnie relacje między ludźmi podobne są do dryfujących osobno lodowych wysp. Czy miłość może stać się pomostem między nimi? Czy nie poddadzą się frustracji, chaosowi, podejrzeniom czy wręcz histerii? Musimy nauczyć się znajdować szczęście w nieszczęściu i doceniać to, co mamy, w całej tego nietrwałości. Kto pragnie miłości, powinien być dobry i życzliwy, opierać się pokusom i wahaniom i być gotowy do nieustraszonej ofiary. Ilu spotkań i rozstań, ile radości i smutku musimy doświadczyć, zanim zdobędziemy się na odwagę, by kochać i nienawidzić, i żyć według własnej woli? Spektakl jest wielką podróżą ku miłości, pełną inspiracji i nadziei, celebracją życia – jak mówią o nim sami twórcy.

Bilety:

  • Strefa A: 40 zł  – normalny / 30 zł – ulgowy
  • Strefa B: 30 zł – normalny / 20 zł – ulgowy
  • Strefa C: 25 zł – normalny / 20 zł – ulgowy
  • Strefa D: 15 zł

 

„Biały Wąż" – Centrum Sztuk Dramatycznych w Szanghaju

  • 20 i 21 października 2018 r., sobota-niedziela, g. 19.00
  • miejsce – Gdański Teatr Szekspirowski

Tradycyjna chińska legenda o śmiertelniku i jego miłości – nieśmiertelnym Białym Wężu w kobiecej postaci.

Dawno, dawno temu młody mężczyzna zakochał się w pięknej kobiecie. Pobrali się i żyli szczęśliwie do czasu, kiedy wyszła na jaw jej prawdziwa tożsamość – była magicznym Białym Wężem. Ta legenda słynnej Dynastii Tang (618 n.e.) przez wieki pobudzała wyobraźnię artystów. Spektakl przygotowany przez Centrum Sztuk Dramatycznych z Szanghaju przekształca klasyczną, tragiczną opowieść o miłości ponad granicami w wyjątkowe wydarzenie artystyczne, łączące multimedia, sztuki wizualne i performatywne oraz muzykę, pieśni, bogatą scenografię i kostiumy.

Spektakl prezentowany będzie z napisami w języku angielskim.

Bilety:

  • Strefa A: 60 zł  – normalny / 50 zł – ulgowy
  • Strefa B: 50 zł  – normalny / 40 zł – ulgowy
  • Strefa C: 45 zł  – normalny / 35 zł – ulgowy
  • Strefa D: 30 zł  – normalny / 20 zł – ulgowy

 

40 lat Szanghaju – wystawa

  • 12-21 października 2018
  • 12 października 2018 r., piątek, g. 18.00 – wernisaż
  • miejsce – Gdański Teatr Szekspirowski 
  • wstęp – wolny

„Wiosna w rozkwicie, jesienne zbiory" to wystawa obejmująca 76 fotografii prezentujących dynamikę zmian miasta Szanghaj w trakcie 40-letniej historii chińskich reform. 

Szanghaj od zawsze był ekonomicznym i kulturalnym centrum Chin, ale od 1978 r., czyli od wprowadzenia reform i polityki otwarcia nastąpił jego dynamiczny rozwój, miasto systematycznie się rozbudowuje, wprowadza innowacje, inwestuje również w kulturę i sztukę. Obecnie to najbogatsze i najludniejsze miasto Republiki Ludowej Chin. Do 2035 r. Szanghaj ma ambicje stać się globalnym centrum ekonomiczno-finansowo-portowo-handlowym.

Szanghaj uważany jest za miejsce narodzenia nowoczesnych Chin. W pierwszej połowie XX wieku był centrum kulturalne i ekonomiczne całej Azji Wschodniej. Był kolebką chińskiej literatury i kinematografii.

Wystawa została stworzona przez Shanghai Municipal Administration of Culture, Radio, Film & TV.

 

Chiński mit – wystawa

  • 18-21 października 2018 r.
  • 18 października 2018 r., czwartek, godz. 18.00 – wernisaż
  • miejsce – Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku
  • wstęp – wolny

„Gdzie zaczyna się marzenie: Stworzenie Świata" – wystawa komiksu o powstaniu chińskiej cywilizacji.

Prace zgromadzone na wystawie odnoszą się do mitów związanych z powstaniem chińskiej cywilizacji. Są to przekazy zarówno graficzne, jak i pisemne. Legendy o powstaniu chińskiej cywilizacji to fascynujące historie pełne bohaterów z czasów, w których rządził chaos. Przybliżają mityczne postaci nieśmiertelnych duchów chińskich przodków, niejako powołując je na nowo do życia, pozwalając im działać i mówić. Wszystkie prace powstały w 2016 r., ich autorami są zarówno uznani twórcy komiksów, jak i kreatywni młodzi i starsi fascynaci tego gatunku pochodzący z całego obszaru Chin. Zbiór legend o powstaniu Państwa Środka jest jednym z ważniejszych projektów kulturalnych Szanghaju.

 

Chiny nieodkryte – spotkanie turystyczne

  • 13 października 2018 r., sobota, godz. 14.00, ok. 60 min.
  • miejsce – Gdański Teatr Szekspirowski
  • wstęp – wolny

Spotkanie z Cui Ke, Dyrektorem Chińskiego Narodowego Biura Turystyki w Budapeszcie, który opowie o tradycjach Państwa Środka, jego historii i miejscach wartych odwiedzenia. Przedstawi ofertę turystyczną tego pięknego kraju i zaprezentuje najsłynniejsze zabytki, a także miejsca mniej popularne, których nie wolno przegapić, planując podróż do Chin. Uczestnicy spotkania wezmą też udział w słynnej chińskiej ceremonii parzenia herbaty.  

 

 „Hamlet i kobiety jego życia" – wykład

  • 14 października 2018 r., niedziela, godz. 17.30, ok. 60 min.
  • miejsce – Gdański Teatr Szekspirowski
  • wstęp – wolny

Otwarty wykład będzie wprowadzeniem do spektaklu „Ja, Hamlet", który poprowadzi Anna Ratkiewicz-Syrek, kierownik Działu Edukacji GTS, doktorantka Uniwersytetu Gdańskiego.

Wykład przybliży tematykę Szekspirowskiego dramatu – tym razem z perspektywy feministycznej. Będzie to próba analizy relacji łączących Hamleta z dwiema najważniejszymi kobietami w jego życiu – matką (królowa Gertruda) oraz ukochaną (Ofelia). Na przykładzie wybranych filmowych adaptacji sztuk Szekspira, zrealizowanych na przestrzeni ostatnich stu lat, zostaną przypomniane kluczowe sceny dramatu, w których te postaci występują.

 

„Współczesne kino chińskie V i VI generacji" – wykład

  • 15 października 2018 r., poniedziałek, godz. 17.00, ok. 60 min.
  • miejsce – Instytut Kultury Miejskiej
  • wstęp – wolny

Od „elektrycznych cieni" do „Chinawood" – o chińskim kinie dawniej i dziś opowie Łukasz Bachora doktorant Uniwersytetu Gdańskiego z Katedry Studiów Wschodnich.

Kino w Chinach rozwijało się w jednym z najbardziej burzliwych okresów w dziejach owego kraju. Kolejne epizody historycznego dramatu wyznaczały jednocześnie granice kolejnych pokoleń filmowców. Być może najistotniejszą cezurę stanowiła jednak Rewolucja Kulturalna (1966-76). W jej trakcie nie powstawały nowe filmy, nie funkcjonowały studia i szkoły filmowe, a wielu ludzi kina, jako przedstawicieli inteligencji, zesłano do pracy na wsi w ramach „reedukacji". Taki los spotkał m.in. Zhanga Yimou („Zawieście Czerwone Latarnie"), Chena Kaige i Tian Zhuangzhuanga, późniejszych czołowych twórców V generacji chińskich filmowców.

Po Rewolucji Kulturalnej Chiny zaczęły otwierać się na świat. Reformy wolnorynkowe i liberalizacja życia społecznego doprowadziły do wzrostu poziomu życia i gwałtownego napływu zagranicznej kultury masowej. Na gruncie tej transformacji wyrosła VI generacja twórców, dla której ideologicznym punktem wyjścia stały się wydarzenia na placu Tiananmen w 1989 r. Rozczarowani zdławieniem ruchu pro-demokratycznego i sceptyczni wobec radykalnych przemian społecznych przełomu wieków, młodzi filmowcy stworzyli kino niepokorne, bezkompromisowe, odważnie krytykujące rzeczywistość. Reprezentantem tego pokolenia jest m.in. Jia Zhangke („Dotyk grzechu", „Nawet góry przeminą").

 

 „Zawieście czerwone latarnie" (1991) – film 

  • reżyseria – Yimou Zhang
  • 15 października 2018 r., poniedziałek, godz. 18.00, 125 min
  • miejsce – Instytut Kultury Miejskiej
  • wstęp – wolny

Chiny, lata dwudzieste XX wieku. Po śmierci ojca dziewiętnastoletnia Song Lian zmuszona jest poślubić Chen Zuoqiana – głowę wpływowej rodziny. Pięćdziesięcioletni Chen ma już trzy żony, każda z nich mieszka w oddzielnym domu na terenie wielkiego zamku. Żony zaciekle ze sobą konkurują, ponieważ zainteresowanie ich męża daje władzę, status i przywileje. Każdej nocy Chen decyduje, którą żonę odwiedzi, a wtedy przed jej domem zapalana jest czerwona latarnia. Żony gotowe są na wszystko, by latarnia zapłonęła przed ich drzwiami. Jednak czasem sprawy mogą wymknąć się spod kontroli...

 

 „Dotyk grzechu" (2013) – film 

  • reżyseria – Zhangke Jia
  • 17 października 2018 r., środa, godz. 16.30, 133 min
  • miejsce – Instytut Kultury Miejskiej
  • wstęp – wolny

Trzy morderstwa i jedno samobójstwo, a wszystkie popełnione w Chinach. Cztery rodzaje śmierci i cztery wypadki, które naprawdę zdarzyły się w Shanxi, Chongqing, Hubei i Guangdong i odbiły się szerokim echem wśród chińskiego społeczeństwa.

„Dotyk grzechu" to inspirowany tradycyjną pekińską operą oraz artystycznymi filmami o sztukach walki filmowy portret współczesnej chińskiej cywilizacji, która przeobraża relacje i związki międzyludzkie. Pokazane w filmie historie oparte zostały w większości na faktach, które reżyser odnajdywał na Weibo – chińskim odpowiedniku Twittera.

 

 „Młodzieńczy styl" (2013) – film 

  • reżyseria – Jie Liu
  • 18 października 2018 r., czwartek, godz. 17.00, 91min
  • miejsce – Instytut Kultury Miejskiej
  • wstęp – wolny

Ujmująca historia o nastoletniej miłości i młodzieńczych ambicjach. Podczas pamiątkowej sesji zdjęciowej przed egzaminami na studia, licealista Ju Ran wyznaje miłość Huang Jingjing – dziewczynie, do której wzdychał przez ostatnie trzy lata. Ku wielkiemu szczęściu Ju okazuje się, że Huang odwzajemnia jego uczucia. Licealiści zostają parą, ale ich szczęście rujnuje matka Huang Jingjing. Zmęczona ciągłymi konfliktami dziewczyna porzuca ukochanego. Ju Ran próbuje odzyskać straconą miłość, ale jego starania zdają się na nic. Na domiar złego chłopak łamie sobie kość ogonową w niefortunnym wypadku. Rozstanie i dolegliwości zdrowotne odbijają się na wynikach egzaminu. Jingjing zostaje przyjęta na studia do najbardziej prestiżowej uczelni w Chinach – Fudan University w Szanghaju. Ju Ran postanawia powtórzyć ostatnią klasę liceum, ponownie podejść do egzaminu i odzyskać swą ukochaną. Rozpoczyna się pogoń za marzeniami.

 

 „Miss Granny" (2015) – film 

  • reżyseria – Leste Chen
  • 19 października 2018 r., piątek, godz. 19.00, 131 min
  • miejsce –  Instytut Kultury Miejskiej
  • wstęp – wolny

Babcia Shen Mengjun ma trudny charakter. Ani opiekunka, ani rodzina nie dają sobie z nią rady i rodzina postanawiają oddać ją do domu opieki. Shen jest bardzo przykro. Pewnego dnia mija zakład fotograficzny i postanawia zrobić sobie ostatnie zdjęcie. Wtedy zdarza się cud i Shen ma znów 20 lat. Nie tylko zostaje wokalistką zespołu muzycznego, ale i zakochuje się w niej lider zespołu, a także jego gitarzysta. Znów jest kochana i czuje się młodo. Mierzy się jednak z dylematem czy lepiej wyglądać młodo i korzystać z życia, czy powrócić do swojej rzeczywistej postaci.

 

 „Tharlo" (2015) – film 

  • reżyseria –  Pema Tseden
  • 19 października 2018 r., piątek, godz. 17.00, 123 min
  • miejsce – Instytut Kultury Miejskiej
  • wstęp – wolny

Film nagrodzony przez jury Netpac na 10. Festiwalu Filmowym Pięć Smaków za „unikalną estetykę i wyjątkowe zdjęcia, tworzące historię o wyobcowaniu i utracie złudzeń".

Tharlo ma 40 lat, umie wyrecytować z pamięci Czerwoną Książeczkę Przewodniczącego Mao i właśnie po raz pierwszy w życiu zamierza zrobić sobie zdjęcie do dowodu osobistego. Wymaga to jednak wizyty u fryzjerki. Jak się okazuje, bardzo sympatycznej. Daleki od etnograficzno-podróżniczych obrazków magicznego Tybetu film pozwala przyjrzeć się współczesnej rzeczywistości tego kraju z nietypowej, świeżej perspektywy. W czarno-białych kadrach i prostej narracji Pema Tseden zamyka poetycką i pełną subtelnego humoru historię o odkrywaniu i realizowaniu marzeń. [opis ze strony Festiwalu Pięć Smaków]

Pema Tseden, urodzony w 1969 r. tybetański reżyser, pisarz i scenarzysta, to pierwszy Tybetańczyk, który ukończył prestiżową Akademię Filmową w Pekinie. Jego pełnometrażowy debiut, „The Silent Holy Stones" był pierwszym filmem zrealizowanym w języku tybetańskim, z ekipą filmową w całości złożoną z Tybetańczyków. Jego filmy pokazywane i nagradzane były na wielu międzynarodowych festiwalach, między innymi w Bangkoku, Tajpej, Locarno, Hongkongu, Tokio i Wenecji. Opublikował ponad 50 opowiadań i powieści, pisanych zarówno w języku tybetańskim jak i mandaryńskim, które doczekały się przekładów na wiele języków.       

               

„Nawet góry przeminą" (2015) – film 

  • reżyseria – Zhangke Jia
  • 20 października 2018 r., sobota, godz. 16.30, 131 min
  • miejsce – Instytut Kultury Miejskiej
  • wstęp – wolny

Liangzi i Zhang to przyjaciele z dzieciństwa, którzy zakochali się w tej samej dziewczynie – lokalnej piękności Tao. Tao decyduje się poślubić Zhanga, który jest majętniejszym z dwójki przyjaciół. Wkrótce rodzi im się syn, który otrzymuje imię Dollar. Akcja filmu toczy się kolejno w 1999 r. , 2014  r. i 2025 r. Obejmująca 25 lat historia miłosnego trójkąta to zdecydowanie coś więcej niż opowieść o miłości, rozczarowaniu i rozstaniach. To ambitna próba spojrzenia na współczesne Chiny przez pryzmat takich zjawisk jak powolny zmierzch uprzemysłowienia, postępująca globalizacja, triumf dzikiego kapitalizmu i bezwzględna pogoń za pieniądzem.

 

Tydzień Chiński

  • 12-21 października 2018 r.

Zobacz: Gdański Teatr Szekspirowski

Tydzień chiński – baner

view szablon artykułu

Archiwum wiadomości