Zanim w kwietniu 2018 r. na scenie Opery Bałtyckiej – po ponad 10-letniej przerwie – pojawi się pierwsza premiera operetkowa „Orfeusz w piekle", widzów czeka cykl koncertów. To okazja do poznania lub przypomnienia sobie największych szlagierów operetki.
Sezon Francuski 2017/2018 to doskonała okazja do zaprezentowania klasyków tego gatunku – akcja w tak wielu operetkowych utworach dzieje się we Francji, a zwłaszcza w Paryżu. Już 29 i 30 września 2017 r. będzie można wziąć udział w pierwszych koncertach z cyklu „Kocham operetkę”.
Ojcowie operetki
Offenbach jest jednym z ojców operetki – obok Lehara i Straussa – to największa ikona tego gatunku muzycznego. Autor „Opowieści Hoffmana” zainicjował i rozpropagował operetkę francuską z jej żywiołowym kankanem, zaś Strauss i Lehar to przedstawiciele wiedeńskiej operetki, klasycznej, w rytmie walca. Obok tych trzech operetkowych gigantów na przełomie XIX i XX wieku było ze 100, a może i 300 kompozytorów i librecistów, którzy tworzyli ten niezwykły muzyczny gatunek.
Tandeta czy sztuka?
Dziwnym zbiegiem okoliczności operetka zaczęła być utożsamiana z kiczem i głupotą. Jeśli jednak uświadomimy sobie, że na przestrzeni tak niewielu lat powstały setki operetek (sam Offenbach napisał ich ok. 90), zaś publiczność wręcz szturmowała teatry, aby uczestniczyć w operetkowych wydarzeniach, to wiadomo, że uznanie operetki za synonim tandety jest przejawem ignorancji. Popularność operetki jest żywym przykładem na to, w jaki sposób bawiło się społeczeństwo Europy na przełomie XIX i XX w. – te cudowne czasy nie byłyby tak niezwykłe bez „Wesołej wdówki”, „Barona cygańskiego” czy „Księżniczki czardasza”. Na temat operetki można mieć wiele opinii – ale z pewnością należy ją szanować, w końcu wystawiana jest w takich gmachach operowych, jak The Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Sydney Opera House, w operach w Moskwie czy Pekinie. A w Gdańsku o niej jakby zapomniano… Ale to się zmienia.
Kocham operetkę. Mów mi „ty”
- 29-30 września 2017 r., piątek, godz. 19; sobota, godz.18
- Opera Bałtycka
- al. Zwycięstwa
- Gdańsk-Wrzeszcz
- bilety: 95-55 zł
Występują:
- Gosha Kowalinska – mezzosopran
- Amélie Robins – sopran
- Kamil Pękala – baryton
- Hubert Stolarski – tenor
- balet, chór i orkiestra Opery Bałtyckiej w Gdańsku
- Jerzy Wołosiuk – dyrygent
- Tomasz Podsiadły – reżyseria i prowadzenie