Aktualności

Od intymnego dzieła Wagnera do bardzo osobistych pieśni Straussa. Koncert na Ołowiance

Thora Einarsdottir 
Thora Einarsdottir. Fot. Rut Sigurdardottir

Bogaty program ukazujący rozwój niemieckiego romantyzmu przedstawia szef gdańskich filharmoników George Tchitchinadze. Utwory Wagnera, Schuberta i Straussa będzie można usłyszeć w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w piątek, 24 stycznia 2020 r.

 

Program:

  • Ryszard Wagner – poemat symfoniczny „Idylla Zygfryda" WWV 103 [20']
  • Franz Schubert – Trzy pieśni na sopran i orkiestrę: „Nocne marzenia" D. 827 (oprac. na orkiestrę Max Reger), „Pstrąg" D. 550, (oprac. na orkiestrę Benjamin Britten), „Małgorzata przy kołowrotku" D. 118 (oprac. na orkiestrę Max Reger) [9']
  • Przerwa [20']
  • Ryszard Wagner – „Śmierć Zygfryda" i „Marsz Żałobny" z opery „Zmierzch bogów" [12']
  • Ryszard Strauss – „Cztery ostatnie pieśni na sopran i orkiestrę" TrV 296 [25']

 

Wieczór rozpocznij z Wagnerem

Na początku można będzie usłyszeć nietypowy w twórczości Richarda Wagnera poemat symfoniczny „Idylla Zygfryda" napisany jako prezent urodzinowy dla żony Cosimy. Niezwykle nastrojowy utwór napisany w pierwotnej wersji na kameralny zespół miał początkowo być przeznaczony wyłącznie do domowego użytku. Dopiero później Wagner zdecydował się na opublikowanie dzieła. Wtedy też dokonał zmiany instrumentacji. Obecnie wykonuje się to dzieło w wersji na pełną orkiestrę symfoniczną.

Dużo bardziej znane są dwa fragmenty symfoniczne „Śmierć Zygfryda" i „Marsz Żałobny" ze „Zmierzchu bogów" stanowiące ostatnie ogniwo Tetralogii – dzieła życia Wagnera, które zostało ukończone w 1876 r.

 

Rozkoszuj się dziełami Schuberta

O ile Wagner reprezentuje już późną fazę niemieckiego romantyzmu, pieśni Schuberta stanowią jego pierwszą manifestację. „Małgorzata przy kołowrotku" napisana przez 17-letniego kompozytora jest uważana za symboliczny początek romantyzmu w muzyce. Schubert pisał pieśni na głos z fortepianem. Tym razem będzie można usłyszeć trzy pieśni Schuberta w opracowaniach orkiestrowych dokonanych przez wybitnych twórców takich jak Max Reger i Benjamin Britten.

 

… a zakończ ze Straussem

Tak, jak pieśni Schuberta otwierają epokę romantyzmu, tak „Cztery ostatnie pieśni Straussa" stanowią jej symboliczne zamknięcie. Napisane na sopran z orkiestrą w 194 r.8, rok przed śmiercią kompozytora, są jakby podsumowaniem jego życia. Strauss, który zaczynał jako modernista, a pod koniec życia znalazł się poza nurtem aktualnych prądów muzycznych. Nie zmienia to faktu, że jego „Cztery ostatnie pieśni" są dziełem wyjątkowej piękności i dojrzałości. 85-letni żegna się tu z życiem sięgając do ulubionych poezji Hessego i Eichendorffa, i cytując w ostatnich taktach dzieła swój poemat symfoniczny „Śmierć i wyzwolenie".

  • Orkiestra Symfoniczna PFB
  • George Tchitchinadze – dyrygent
  • Thora Einarsdottir – sopran

 

Zmierzch, noc i marzenia

  • 24 stycznia 2020 r., piątek, godz. 19.00
  • Polska Filharmonia Bałtycka
  • ul Ołowianka 1
  • Gdańsk
  • Sala Koncertowa
  • Bilety: 15-55 zł

Zobacz: Polska Filharmonia Bałtycka

view szablon artykułu

Kultura on-line

 

Archiwum wiadomości