Aktualności

Jak twórczo wykorzystać utwory znajdujące się w przestrzeni publicznej? Spotkanie w IKM

Strona z publikacji „Gdańsk w XVII wieku. Do kolorowania
Strona z publikacji „Gdańsk w XVII wieku. Do kolorowania". Fot. Magdalena Nestorowicz

Strategiczna gra online Inkulianti, projekt Upiór czy „Gdańsk w XVII wieku. Do ko-lorowania" – to tylko niektóre z przykładów, jak twórczo można wykorzystać utwory. W Instytucie Kultury Miejskiej 17 i 18 stycznia 2019 r. odbędą się tematyczne spotkania.

 

Wydarzenia odbywają się w ramach Dni Domeny Publicznej.

 

Przenieść się w czasie można na wiele sposobów

Spotkanie z twórcami gry Inkulinati (Yaza Games) o pomyśle nią i jej tworzeniu poprowadzeni Marta Tymińska.

Inkulinati jest pełną ekscentrycznego humoru strategiczną grą turową online o bitwach zwierząt ze średniowiecznych iluminacji. Gracz wciela się w średniowiecznego iluminatora, i za pomocą żywego inkaustu rysuje armię kreatur, którą dowodzi, aby pokonać kolejnych przeciwników i zostać mistrzem iluminacji.

Spotkanie z autorem projektu Upiór Łukaszem Kozakiem prowadzi prof. Andrzej Kowalski. Dodatkowo premiera animacji „Strzygoń i jak sobie z nim radzić" zrealizowanej dla Instytutu Adama Mickiewicza przez Kajetana Obarskiego z Adamem Strugiem w roli lektora.

Strzygonie grasowały zwłaszcza w Małopolsce i na Śląsku. Były najbardziej zsocjalizowane z upiorzego gatunku. Nie gardziły wódką i kiełbasą, a strzygoń-gospodarz odwiedzał swoją rodzinę. „Strzygoń i jak sobie z nim radzić" to krótkometrażowa animacja zrealizowana przez Kajetana Obarskiego przy współpracy z Łukaszem Kozakiem. Jest oparta o polską ludową demonologię opisaną przez klasyków etnografii: Oskara Kolberga i Stanisława Ciszewskiego.


Premiera publikacji „Gdańsk w XVII wieku. Do kolorowania"

Korzystając z popularnego nurtu kolorowanek dla osób dorosłych IKM wydał, inspirowaną rozmówkami łacińsko-niemiecko-polskim Nicolausa Volckmara z 1612 r., publikację „Gdańsk w XVII wieku. Do kolorowania". Ilustracje do codziennych dialogów ówczesnych gdańszczan zaprojektowała Maria Apoleika, a historycznym komentarzem opatrzył je prof. Edmund Kizik z Uniwersytetu Gdańskiego.

– W roku 1612 w Gdańsku wydano rozmówki łacińsko-niemiecko-polskie Nicolausa Volckmara wieku – mówi Karina Rojek z Instytutu Kultury Miejskiej. – Są to rozmowy, jakie ówcześni mieszczanie zwykli odbywać na rynku, w drodze do kościoła, szykując się, a potem bawiąc na weselu, odwiedzając łaźnię miejską lub krawca, borykając się z chorobami, spędzając czas na grach i zabawach towarzyskich czy spotykając się przy rodzinnym obiedzie. Śmieją się, plotkują, stroją i oburzają, kłócą, denerwują, chorują i martwią. Ludzie jak my – tylko w XVII wieku – dodaje.

Oglądając kolorowanki można poczuć klimat hanzeatyckiego, kupieckiego Gdańska. Ta publikacja staje się źródłem wiedzy o mieście, zwyczajach, języku, a nawet o trzech językach jednocześnie. Do niedawna tego typu starodruki dostępne były w czytelniach bibliotek naukowych i to nielicznych. Teraz możemy je przeczytać na ekranach naszych komputerów czy smartfonów.

 

Harmonogram:

17 stycznia – Demonologia ludowa i średniowieczne iluminacje

  • godz. 17.00 – spotkanie z twórcami gry Inkulinati
  • godz. 18.30 – spotkanie z autorem projektu Upiór Łukaszem Kozakiem. Dodatkowo przedpremierowy pokaz animacji autorstwa Kajetana Obarskiego.

18 stycznia – premiera publikacji „Gdańsk w XVII wieku. Do kolorowania"

  • godz. 18.00 – spotkanie z Marią Apoleiką i prof. Edmundem Kizikiem

 

Dni Domeny Publicznej

  • 17-18 stycznia 2019 r., czwartek-piątek
  • Instytut Kultury Miejskiej
  • ul. Długi Targ 39/40
  • Gdańsk
  • wstęp – wolny
view szablon artykułu

Archiwum wiadomości