Aktualności

Jak ciało funkcjonuje w przestrzeni miejskiej? Mikołaj Prynkiewicz odpowie na to pytanie

Mikołaj Prynkiewicz
Mikołaj Prynkiewicz. Fot. Łukasz Capar

Na wystawie zostanie zaprezentowana dokumentacja zeszłorocznego performance'u „W niedzielę to ja chodzę na dancefloor", który odbył się w ramach Międzynarodowego Dnia Tańca. Wernisaż odbędzie się w Centrum Aktywności Twórczej w Ustce w poniedziałek, 6 maja. Wstęp jest wolny.

 

Ekspozycję można oglądać do 12 maja 2019 r.

 

 O przenikaniu sacrum i profanum

 „Dan_ce_floor" to trzyczęściowa taneczna retrospekcja. Prezentowane nagranie jest audiowizualnym śladem po 12-godzinnym performance'ie w wykonaniu Mikołaja Prynkiewicza. Deptak przy ul. Nowobramskiej w Słupsku to dla twórcy miejsce przenikania się dwóch sfer – sacrum i profanum (z jednej strony obiekt sakralny, z drugiej kawiarnie/restauracje). Taniec ma w swej mocy łączenie tych dwóch żywiołów, gdyż przez wieki jego funkcja ulegała ciągłym zmianom. Od rytualnego charakteru do współczesnej rozrywki. Święto (w tym kontekście – tańca) z założenia ma szczególny, niecodzienny status. Szacunek, ale i fiesta.

 

 

Ciało w mieście

Performans „W niedzielę to ja chodzę na dancefloor" był improwizowanym eksperymentem społecznym na temat funkcjonowania ciała w przestrzeni miejskiej. Zaniechanie ruchu (stanie) stało się prowokacją a zmiany zachodzące w ciele performera można zaobserwować dopiero w dłuższym czasie. Zmęczenie wpływało na pojawianie się nowych jakości ruchowych a relacja z widzami definiowała się cały czas na nowo. Interakcje wynikały z zaciekawienia, ale także niezrozumienia. Dlatego proces asymilacji obcego elementu przez otoczenie, który początkowo traktowany był jako zagrożenie, następował powoli. Performer doświadczał agresji słownej oraz fizycznej. Interwencja policji wynikała z obaw mieszkańców, że mają do czynienia z terrorystą chcącym wysadzić pobliski kościół mariacki. Nagranie rejestruje także kradzież telefonu performera przez jednego z uczestników performansu.

 

O artyście

Mikołaj Prynkiewicz urodził się 23 listopada 1993 r. Jest absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie – Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu (2017). Stypendysta marszałka województwa pomorskiego (2017) oraz prezydenta Słupska (2018) w dziedzinie kultury. Aktor Państwowego Teatru Lalki „Tęcza" w Słupsku. Współpracuje z twórcami niezależnymi oraz ośrodkami twórczymi m. in. z Teatrem Gdynia Główna, Teatrem Nowym Proxima w Krakowie, Poles Apart. Prynkiewicz realizuje także własne projekty z pogranicza  teatru, tańca, performance'u. Powrót po latach do rodzinnego miasta stał się tematem koncertu performatywnego „Agamemnon Gnida I". Artysta konfrontuje się w nim z obrazem utrwalonym w dzieciństwie tworząc zapis foniczny stanu zastanego. Przestrzeń dla wielogłosu myśli oraz podważenia jednowymiarowego wyobrażenia na temat tego czym jest „muzyka".  Video instalację „Strzęp marzenia sennego Witkacego o typie (d)ziecięcym" nagrodzoną na XX Ogólnopolskim Konkursie Dzieł Stanisława Ignacego Witkiewicza „Witkacy pod strzechy" artysta prezentował w miejscu, gdzie ona powstała, czyli na strychu starej kamienicy, w której Prynkiewicz mieszka. Twórca niczym Morfeusz przeprowadzał uczestników „na drugą stronę mocy zapraszając na indywidualne projekcje „Strzępu". Praca odnosiła się do mechanizmów śnienia, przeżywania doświadczeń w nowej onirycznej formie, co było tematem pracy magisterskiej Prynkiewicza. Do sierpnia 2019 r. reperformance Mariny Abramović (Imponderabilia, Simillary Ilussion, Cleaning the mirror, Freeeing the memory) w wykonaniu Mikołaja Prynkiewicza można regularnie oglądać w Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu" w Toruniu w ramach retropektywnej wystawy artystki „The Cleaner/ Do czysta". W ramach przygotowań Prynkiewicz brał udział w tygodniowych, wymagających warsztatach metody Abramović prowadzonych przez asystentkę „artystki obecnej" – Lynsey Peisinger.

Link do wydarzenia na Facebooku

 

W niedzielę to ja chodzę na dancefloor – zakończenie – performance

  • 6 maja 2019 r., poniedziałek, godz. 15.16-18.08
  • wystawa potrwa do 12 maja 2019 r.
  • teren przed Centrum Aktywności Twórczej – port ustecki
  • ul. Zaruskiego 1a
  • Ustka
  • wstęp – wolny

Zobacz: Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej

view szablon artykułu