Aktualności

Chopin bez fortepianu

$image_alt
Barbara Wysocka, fot. mat. prasowe GTS

W Gdańskim Teatrze Szekspirowskim, 5 maja 2015 r. będzie miał miejsce spektakl muzyczny „Chopin bez fortepianu". To okazja do sprawdzenia, jak można wykonać dwa koncerty fortepianowe Chopina bez partii fortepianu. Zastępuje ją tekst Barbary Wysockiej i Michała Zadary, będącym ekwiwalentem partii fortepianu, jej literackim odbiciem oraz refleksją krytyczną na temat recepcji działa kompozytora.

Aktorską transkrypcję partii fortepianu na scenie wykonuje Barbara Wysocka, opowiadając widzom krok po kroku, co robi fortepian. Scenariusz powstał na podstawie wywiadów z wybitnymi pianistami, prac muzykologicznych, biografii, listów Chopina oraz dzieł filozoficznych i teoretycznych. Jest zatem werbalnym odpowiednikiem partii fortepianowej, przewodnikiem po koncertach, ich opisem i komentarzem do nich. Struktura tekstu tego spektaklu odpowiada kompozycji koncertów. Spektakl otrzymał Grand Prix festiwalu Kontrapunkt w Szczecinie w 2014 roku.

Teatrwielki.pl

Chopin Zadary i Wysockiej jest hołdem dla teatru eksperymentalnego, który nie zdradza kultury wysokiej i staje się współcześnie klasyczny przez samą jakość wykonania. To nowy ton w polskim teatrze.

Łukasz Drewniak (pkt 5), Teatralny.pl

Barbara Wysocka – skrzypaczka, aktorka i reżyser teatralna i operowa – dokonuje w tym spektaklu rzeczy niezwykłej. Staje się medium, przez które płyną muzyka, słowo, emocje, wielorakie sensy – a zarazem niezwykle silnie zaznacza swoją indywidualną osobowość. Gdybym chciała znaleźć określenie pasujące do jej kreacji, chyba najbliższy istoty byłby termin „aktorka instrumentalna" – użyty jednak w nieco innym znaczeniu niż u Bogusława Schaeffera. Wysocka jest zarazem pianistką i fortepianem, a jej ciało i głos stają się areną ścierających się ze sobą idei, sprzecznych myśli, skontrastowanych emocji.

Anna R. Burzyńska, „Ruch Muzyczny"

[Spektakl] wymaga morderczej dyscypliny, aliści ta w niczym nie hamuje mocy gry. Przeciwnie, wzmacnia ją, wydobywa akcenty, podkreśla sensy, podbija wściekłą pasję wypowiedzi i ich nieoczekiwany humor, rozkręca aktorską błyskotliwość. Każe oglądać spektakl jak występ instrumentalisty-wirtuoza i jak istotną, dobitną wypowiedź sceniczną. Nie: albo jedno, albo drugie! Jedno i drugie naraz, w dopełnieniu.

Jacek Sieradzki, E-teatr.pl

⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔

Chopin bez fortepianu
5 maja 2015 r., wtorek, godz. 19:00
Gdański Teatr Szekspirowski
ul. Bogusławskiego 1
Gdańsk

Bilety:

  • normalne – 40, 65, 90 zł
  • ulgowe – 25, 50, 70 zł

Oferta specjalna – dwa bilety w cenie jednego. Oferta dotyczy stref A i B, bilety promocyjne można zakupić jedynie w kasie GTS.

  • reżyseria: Michał Zadara
  • występują: Barbara Wysocka, Bassem Akiki
    oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot
  • producent: Centrala

Zobacz:

Opr. BMG

view szablon artykułu

Kultura on-line

 

Archiwum wiadomości

Aktualności