Ten materiał pochodzi z archiwum portalu

Zachowaliśmy archiwalne materiały z naszego portalu, aby umożliwić ich przeszukiwanie. Nie możemy jednak zagwarantować, że zamieszczone w tekście odsyłacze będą działały prawidłowo oraz że treści będą zgodne ze standardami dostępności cyfrowej. Jeżeli znalazłeś niedziałający odnośnik albo potrzebujesz pomocy w odczytaniu treści prosimy o kontakt pod adresem redakcja@pomorskie.eu

Wiadomości
https://pomorskie.eu/wp-content/uploads/2020/07/84352783-c4b1-4633-ac3d-15aae67c74aa.jpg Chcesz sprawić mamie prezent, zabierz ją na spektakl. Dzień Matki w Szekspirowskim

Chcesz sprawić mamie prezent, zabierz ją na spektakl. Dzień Matki w Szekspirowskim

Scena ze spektaklu „Projekt: Matka"

Jakie role mają kobiety? Jakie są związane z nimi stereotypy? „Dziewczynki", „Projekt: Matka", „Kobietostan. Chór na jedną aktorkę" – to cykl majowych spektakli w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim, które rozpoczną się 25 maja i potrwają do 27 maja 2018 r.

 

Trzy ważne spektakle poruszające tematykę społecznych ról kobiet oraz związanych z nimi stereotypów, wzorców, oczekiwań będzie można zobaczyć na deskach Teatru Szekspirowskiego. Inspirują do dyskusji na temat istoty dziewczęcości i kobiecości, obnażają absurdy narzucanej społecznie wizji macierzyństwa, udzielają głosu anonimowym bohaterkom codzienności. Spektakle tworzą cykl wydarzeń, który wpisuje się w obchody 100-lecia uzyskania praw wyborczych przez kobiety w Polsce.

 

 „Dziewczynki” – 25 maja 2018 r., piątek, godz. 18.00

Na podstawie wywiadów przeprowadzonymi z kilkunastoma dziewczynkami oraz materiałów wypracowanych w procesie prób z pięcioma z nich, realizatorzy stworzyli fantazje o byciu dziewczynką. Dorosły wkracza do tego świata na własną odpowiedzialność. To opowieść  dla dorosłych. Świat dziewczynek otwiera się tylko na moment.

Dziewczynkę zazwyczaj definiuje się poprzez to, co wolno i czego nie wolno. Niby może zrobić wszystko, ale tak naprawdę po prostu nie warto przekraczać pewnych granic. Stereotypy wytworzone wokół ciała dziewczynki, postrzeganego jako to „słabsze”, często blokują eksploracje ich ciał i emocji. Bo czy dziewczynka może się złościć, krzyczeć i sięgać po swoje?

Marzenie o oglądaniu czystej i niewinnej istoty, która jest nadal wolna od odpowiedzialności, bezpieczna i ufna, to nieśmiertelna utopia. Potrzeba utrzymania tej figury stała się filarem bezpieczeństwa. Lubimy na nie patrzeć, lubimy je podziwiać. Lubimy wtłaczać je we wzorzec prawdziwego piękna. Bez taryfy ulgowej. Scenariusz na przyszłość to tylko i wyłącznie „kobieta”. „Księżniczki” często definiują to, co nie jest chłopięce – zawsze w takim zestawieniu – po prostu piękne tło. Pomysł na bycie kimś innym wydaje się bardzo ryzykowny. Zawsze ktoś patrzy. Ale ten kto patrzy, boi się wzroku dziewczynki.

  • reżyseria: Małgorzata Wdowik
  • autorka: Weronika Murek
  • scenografia: Dominika Olszowy
  • choreografia: Marta Ziółek
  • dramaturgia: Joanna Ostrowska
  • reżyseria światła: Aleksander Prowaliński

obsada:

  • Ewelina Żak
  • Dominika Biernat
  • Milena Klimczak
  • Wiktoria Kobiałka
  • Pola Pańczyk
  • Stefania Sural
  • Jagoda Szymkiewicz

Bilety:

  • 60 zł – normalny /50 zł – ulgowy  – parter, miejsca siedzące
  • 50 zł – normalny /35 zł – ulgowy  – galeria I i II na wprost sceny
  • 40 zł – normalny /25 zł – ulgowy  – galeria III na wprost sceny
  • 35 zł – normalny  /20 zł – ulgowy  – galerie boczne

 

DziewczynkiScena ze spektaklu „Dziewczynki” fot. Krzysztof Bieliński

 

„Projekt: Matka” spektakl Teatru Kana ze Szczecina – 26 maja 2018 r., sobota, godz. 18.00

scenariusz na podstawie tekstów z blogu „Macierzyństwa bez lukru”:

  • Bajki (radziecki-termos.blog.pl.),
  • Małgorzaty Dawid-Mróz (manufaktura-radosci.pl),
  • Moniki Grudzień (fjakfrustratka.blogspot.com),
  • Dagmary Klein (la-terra-del-pudding.blogspot.co.uk),
  • Pierwszej Żony (pierwsza-zona.blog.pl),
  • Agnieszki Sujaty (z książki „Huśtawka”)

oraz z blogów:

  • Aleksandry Michalak (matkasanepid.pl),
  • Mamy Rysiowej (krystyno-nie-denerwuj-matki.blog.pl) i innych.

 

  • adaptacja i reżyseria: Mateusz Przyłęcki
  • muzyka: Andrzej Bonarek
  • piosenka (do tekstu Mamy Rysiowej): Konrad Cwajda
  • rap inspirowany wierszem Hollie McNish „Embarrassed”: Piotr Starzyński, Mateusz Przyłęcki (na podstawie tłumaczenia Grzegorza Czuchaja)
  • rysunki: Gustaw Grygier
  • animacje: Piotr Starzyński
  • realizacja i montaż filmu: Krzysztof Sanecki
  • reżyseria świateł: Tomasz Grygier

obsada:

  • Bibianna Chimiak
  • Marta Giers-Sanecka
  • Karolina Sabat

Bilety:

  • 50 zł – normalny /35 zł – ulgowy – parter, miejsca siedzące
  • 40 zł – normalny / 25 zł – ulgowy – galerie I i II na wprost sceny
  • 30 zł – normalny /20 zł – ulgowy – galerie boczne oraz galeria III na wprost sceny

 

 „Kobietostan. Chór na jedną aktorkę” – 27 maja 2018 r., niedziela, godz. 18.00

Spektakl „Kobietostan” jest artystyczną próbą skupienia polifonii głosów niesłyszalnych w głosie jednej aktorki – reprezentantki społecznego sumienia. Głos-aktorka, niczym przewodniczka chóru w tragedii greckiej, staje się komentatorką życia i wyśpiewuje pieśń o zbiorowej tęsknocie za lepszym światem. Jest nauczycielką mówienia dla nieumiejących mówić, dla niemających miejsca w społeczeństwie, dla zbiorowości kobiecego wykluczenia. Na scenie wykreowane zostaje utopijne państwo, funkcjonujące w alternatywnej rzeczywistości, czyli tytułowy Kobietostan – miejsce wyśnione, w którym prawo ustanawiają kobiety. W tej przestrzeni aktorka, królowa-matka Kobietostanu, która nosi w sobie wszystkie niewypowiedziane historie, bierze odpowiedzialność za wydanie ich na świat, za nadanie im znaczenia.

Tekst spektaklu powstał w oparciu o rozmowy z kobietami w Zakładzie Karnym w Krzywańcu, Zakładzie Karnym nr 1 we Wrocławiu, Schronisku św. Brata Alberta dla Bezdomnych Kobiet i Matek z Dziećmi oraz Fundacji Opieka i Troska, prowadzone przez Agnieszkę Bresler od roku 2016 w ramach projektu Kobietostan. Projekt ten wyrasta z niezgody na marginalizację społeczną kobiet ze środowisk defaworyzowanych, propagując równouprawnienie, umocnienie i siłę kobiet funkcjonujących poza główną tkanką społeczną.

Spektakl przygotował Koletyw Kobietostan, który tworzą:

Agnieszka Bresler – aktorka i pedagog teatralny. Ukończyła studia aktorskie MA Acting na Manchester Metropolitan University w Anglii, prowadzone we współpracy z wrocławskim Teatrem Pieśń Kozła, oraz Physical Theatre Practice w Adam Smith College w Szkocji. Jako aktorka współpracowała z teatrami w Szkocji, Polsce i we Włoszech. W 2006 założyła w Glasgow polski zespół teatralny, Gappad Theatre, którym kierowała pięć lat. W 2013 roku zrealizowała cykl warsztatów „Siła głosu – siła kobiety” we współpracy z Teatrem Pieśń Kozła. Od 2016 roku realizuje i prowadzi autorski projekt „Kobietostan”, w ramach którego bada środkami artystycznego wyrazu stan kobiety we współczesnym świecie.

Joanna Lewicka – reżyserka teatralna, inicjatorka projektów społeczno-artystycznych, wykładowczyniąakademicka. Wyreżyserowała „Sen nocy letniej” Szekspira, zrealizowane w ramach Konfrontacji Teatralnych 2012 w Zakładzie Karnym w Opolu Lubelskim. Jako pedagożka teatralna i reżyserka związana od 2010 roku z Centrum Kultury w Lublinie, Akademickim Centrum Kultur Chatka Żaka, Centrum Spotkania Kultur, Warsztatami Kultury w Lublinie, galeriami Labirynt oraz Piękno Panie. Od 2015 roku prowadzi cyklicznie „Teatr” Forum dla Khmer Community Development w Kambodży.

Magdalena Mróz – dramaturżka, producentka teatralna, pedagog teatralny. Od 2011 roku pracuje jako specjalistka ds. programowo-literackich i produkcji teatralnej w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana w Warszawie. Wcześniej pracowała w warszawskim Teatrze Ateneum oraz wrocławskim Instytucie im. Jerzego Grotowskiego.

Maria Porzyc – artystka multimedialna. W swojej pracy wykorzystuje wideo, rysunek (także rysowanie na żywo podczas spektakli) oraz animację. Często łączy różne techniki w obrębie jednego obrazu. Współpracuje z neTTheatre, Strefą WolnoSłową, Pracownią Sztuczka, Stowarzyszeniem Teatralnym Chorea, Muzeum Historii Żydów Polskich Polin, Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego oraz zespołem Tatvamasi. Od 2016 roku prowadzi warsztaty wizualne w Areszcie Śledczym w Warszawie-Służewcu.

El Bruzda (Marta Góźdź) – projektantka kostiumów i scenografka. Zrealizowała scenografie i kostiumy do spektakli Pawła Passiniego, Łukasza Witta-Michałowskiego, Joanny Lewickiej. W 2013 roku otrzymała pierwszą nagrodę na Festiwalu Scenografów i Kostiumografów VizuArt w Rzeszowie za kostiumy do spektaklu Bracia Karamazow w reżyserii Janusza Opryńskiego.

  • wykonanie: Agnieszka Bresler
  • reżyseria: Joanna Lewicka
  • dramaturgia: Magdalena Mróz
  • (Tekst w oparciu o rozmowy z kobietami w Zakładzie Karnym w Krzywańcu, Zakładzie Karnym nr 1 we Wrocławiu, Schronisku św. Brata Alberta dla Bezdomnych Kobiet i Matek z Dziećmi, Fundacji Opieka i Troska.)
  • wideo: Maria Porzyc
  • kostium i scenografia: El Bruzda
  • zdjęcia: Paulina Anna Galanciak, Magdalena Mądra

Bilety:

  • 40 zł – normalny /30 zł – ulgowy – parter, miejsca siedzące
  • 30 zł – normalny /20 zł – ulgowy – galerie I i II na wprost sceny

 Kobietoston

Scena ze spektaklu „Kobietoston”. Fot. materiał prasowy organizatora

 

Dzień Matki w Szekspirowskim

  • 25, 26 i 27 maja 2018 r., piątek-niedziela, godz. 18.00
  • Gdański Teatr Szekspirowski
  • ul. Bogusławskiego 1
  • Gdańsk

Zobacz: Gdański Teatr Szekspirowski

Sprawy urzędowe

Dodatkowych informacji może udzielić Ci Biuro Prasowe Urzędu pod adresem e-mail prasa@pomorskie.eu

Więcej o biznesie w regionie

Znajdziesz na stronach Departamentu Rozwoju Gospodarczego oraz Agencji Rozwoju Pomorza.