Po 2 latach prac renowacyjnych i rekonstrukcyjnych, będzie można posłuchać przepięknego brzmienia ponad 100-letnich organów. Koncert odbędzie się 3 lutego 2019 r. w kościele pw. Jana Bosko na gdańskiej Oruni.
Pełne brzmienie instrumentu Eduarda Witteka w salezjańskim kościele parafialnym zaprezentuje Andrzej Szadejko, który będzie towarzyszył sopranistce Bożenie Harasimowicz, na trąbce zagra Emil Miszk. Oryginalny, niezniszczony podczas II wojny światowej fragment historii Gdańska będzie można zobaczyć i posłuchać podczas koncertu w gdańskim kościele. W programie utwory A. Dworzaka, G. Rossiniego, S. Moniuszki, A. Szadejki, E. Miszka i innych.
108-letnie organy Eduarda Witteka
W 1823 r. nadworny cesarski architekt Karl Friedrich Schinkel z Berlina zaprojektował neogotycki kościół. Znalazły w nim miejsce neoromantyczne organy pneumatyczne elbląskiej firmy Eduarda Witteka, w barokowej szafie, ufundowane w 1911 r. dla tutejszego kościoła przez rodzinę Hoene. Jednak historia obudowy, czyli szafy organowej z przepięknym prospektem, sięga roku 1749, kiedy po kolejnym kataklizmie wojennym jeden z najwybitniejszych ówczesnych organmistrzów europejskich Andreas Hildebrandt wybudował organy w kościele szpitalnym (Lazarethkirche) za murami Gdańska, który stał na miejscu dzisiejszego budynku dyrekcji PKP przy ul. Dyrekcyjnej. Organy w kościele szpitalnym zostały zbudowane w 1749 r. w gdańskim warsztacie Andreasa Hildebrandta, jednego z najważniejszych XVIII-wiecznych budowniczych organów w Środkowej Europie. Szafa organowa została przeniesiona do oruńskiej świątyni w 1824 roku. Prospekt organów oruńskich jest jedynym zachowanym zabytkiem ruchomym z tego kościoła. Na początku XIX w. organmistrz Ahrendt przeniósł szafę ze zniszczonego kościółka na Orunię i wybudował w nim nowy instrument, ponownie wymieniony na początku wieku XX. Organy zostały poważnie zniszczone w czasach powojennych podczas napraw przez nie zawsze wykształconych organmistrzów. W 2016 r. z inicjatywy proboszcza księdza Mariusza Słomińskiego rozpoczął się proces renowacji i częściowej rekonstrukcji. W trakcie prac konserwatorskich odkryto właściwego autora szafy organowej oraz przywrócono oryginalne wybarwienie poszczególnych elementów obudowy pochodzących z różnych okresów. Przywrócono w najmniejszych detalach stan instrumentu sprzed 108 lat. Jest to jedyny w pełni sprawny instrument neoromantyczny w całej aglomeracji gdańskiej.
Studia wokalne ukończyła z wyróżnieniem w gdańskiej Akademii Muzycznej (1989). Nagrodzona Medalem Prezydenta Miasta Gdańska w dowód uznania za szczególne osiągnięcia w dziedzinie kultury (2005) i Srebrnym Krzyżem Zasługi Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego (2011). W lipcu 2012 roku otrzymała tytuł profesora sztuk muzycznych. Jest laureatką wielu międzynarodowych konkursów wokalnych, m.in. Antonina Dworzaka w Karlovych Varach, Ady Sari w Nowym Sączu, Międzynarodowego Konkursu im. J.S. Bacha w Lipsku, ARD w Monachium, Ferruccio Tagliavini w Austrii, Mirjam Hellin w Helsinkach.
Emil Miszk
Trębacz, kompozytor, aranżer. Naukę gry na trąbce rozpoczął w 1998 r. w Państwowej Szkole Muzycznej I st. w Lęborku. Bardzo dobrze odnajduje się na wielu płaszczyznach. Jego styl opiera się na starciu dwóch energii – z jednej strony, przynależność do tradycji, z drugiej, totalna wolność. Jest to efekt współpracy z takimi artystami, jak Leszek Kułakowski, Sławek Jaskułke, Tymon Tymański czy Wojtek Mazolewski. Współtworzy wiele formacji związanych z trójmiejskim środowiskiem muzycznym: Jan Konop Big Band, Dominik Bukowski Quartet, Critical Level Piotra Kułakowskiego, Michał Bąk Quartetto, Kamil Piotrowicz Sextet czy kwartet trąbek barokowych Tubicinatores Gedanenses. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Gdańsku.
Kompozytor, dyrygent, organista, organizator życia muzycznego. Jest profesorem Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie wykłada grę na organach i realizację basso continuo. Laureat i stypendysta wielu konkursów organowych i organizacji w Polsce i za granicą. Za swoją działalność otrzymał wiele nagród i odznaczeń, w tym odznaczenie Zasłużony Kulturze Polskiej, Pomorską Nagrodę Artystyczną, Nagrodę Pro Trinitatis, Honorową Nagrodę GTPS. Od 1994 r. regularnie koncertuje w Polsce, Europie, a także w USA jako solista, kameralista i dyrygent. Jego kompozycje organowe miały swoje premiery w wielu krajach europejskich. Sprawował nadzór merytoryczny nad odbudową historycznych organów, m.in. Mertena Friese (1618) w kościele Franciszkanów w Gdańsku. Jest szefem i założycielem zespołu Goldberg Baroque Ensamble. Jako solista i dyrygent ma na swoim koncie 19 wydawnictw płytowych dla wytwórni polskich i zagranicznych wielokrotnie nominowanych do nagrody Fryderyka. Jest szefem artystycznym serii Musica Baltica w renomowanej wytwórni niemieckiej MDG. Autor licznych opracowań naukowych, popularnonaukowych i artykułów drukowanych w periodykach polskich i zagranicznych.
Oruńskie koncerty
- inauguracja: 3 lutego 2019 r., niedziela, godz. 19.30
- kościół parafialny pw. Świętego Jana Bosko
- ul. Gościnna 15
- Gdańsk-Orunia
- wstęp – wolny
Wykonawcy:
- Bożena Harasymowicz – sopran
- Emil Miszk – trąbka
- Andrzej Szadejko – organy