Aktualności

54. Międzynarodowy Dzień Teatru

$image_alt
Maria Stuart. Fot. mat. prasowe Teatru Wybrzeże

Tradycyjnie, z okazji obchodów Dnia Teatru na Pomorzu, zostaną wręczone wyjątkowe wyróżnienia w uznaniu osiągnięć artystycznych – Nagrody Teatralne Marszałka Województwa za rok 2014. Uroczysta gala z udziałem marszałka Mieczysława Struka, wicemarszałka Wiesława Byczkowskiego oraz członka zarządu Hanny Zych-Cisoń odbędzie się 30 marca 2015 r. o godz. 16.00 w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku.

Laureatów wybiera kapituła składająca się z przedstawicieli środowiska teatralnego, pomorskich mediów oraz Uniwersytetu Gdańskiego, mocno związanych z twórczością teatralną. Nagrody indywidualne mają wymiar finansowy, a nagrodę honorową za Przedstawienie Roku stanowi dzieło sztuki, w tym roku jest to rzeźba dra hab. Jana Szczypki.

Podczas gali wręczane są również Nagrody Teatralne Miasta Gdańska, a ponadto Okręg Pomorski ZASP honoruje – symbolicznymi maseczkami teatralnymi – swoich zasłużonych członków.

Oprawę muzyczną gali zapewni Gdańsk Jazz Quartet, który zawiązał się w 2014 r., ale muzycy go tworzący współpracują od dawna. Maciej Sikała od wielu lat uważany jest za najlepszego saksofonistę tenorowego w Polsce. Cezary Paciorek zapamiętany został jako nowator akordeonu jazzowego. Piotr Lemańczyk jest rozchwytywanym basistą, ma na koncie współpracę z muzykami z pierwszej ligi amerykańskiego jazzu. Tomasz Łosowski (syn Sławka Łosowskiego – założyciela zespołu Kombi) dysponuje niedoścignionym warsztatem perkusisty, który pozwala mu grać z czołówką polskiego popu, rocka i jazzu. W repertuarze mają zarówno standardy jazzowe, jak i własne kompozycje.

Międzynarodowy Instytut Teatralny co roku powierza innemu wybitnemu artyście teatru napisanie uroczystego przesłania na Międzynarodowy Dzień Teatru. W tym roku autorem uroczystego orędzia jest światowej sławy polski reżyser teatralny Krzysztof Warlikowski.

 

Orędzie na 54. Międzynarodowy Dzień Teatru

Mistrzów dla teatru najłatwiej znaleźć z dala od teatru. To zwykle ci, których nie zajmuje teatr jako machina do reprodukowania klisz i konwencji. To oni znajdują pulsujące źródła i żywe nurty rzek, które omijają na ogół teatralne sale i gromadzące się w nich codziennie niezmierzone zastępy ludzi porających się z naśladowaniem jakichś światów. Naśladujemy zamiast tworzyć światy własne, skupione, uzależnione wręcz od debaty z publicznością i afektów, które przepływają zakryte, a które właśnie teatr najlepiej potrafi odsłaniać.

Takich przewodników znajduję najczęściej w prozie. Dziś stale i codziennie myślę o pisarzach, którzy przed około stu laty proroczo, choć powściągliwie opisali zmierzch europejskich bogów, który pogrążył naszą cywilizację w mroku do dziś nierozjaśnionym. Mam na myśli Franza Kafkę, Tomasza Manna i Marcela Prousta. Dziś do tego grona proroków dołączyłbym jeszcze Johna Maxwella Coetzeego.

Ich wspólne poczucie nieuchronnego końca świata, nie planety, ale modelu relacji międzyludzkich, porządków i rewolt, towarzyszy nam teraz dojmująco. Nam, którzy żyjemy po końcu świata. Wobec zbrodni i konfliktów, które podpalają coraz to nowe miejsca szybciej nawet niż wszędobylskie media nadążają z relacjami. Te pożary zresztą szybko się nudzą i bezpowrotnie znikają z prasowych doniesień, czujemy się bezradni, przerażeni i osaczeni. Nie potrafimy już budować wież, a mury, które uparcie wznosimy, nie chronią nas przed niczym, przeciwnie, same wymagają ochrony i troski, która pożera gros naszej życiowej energii. I nie mamy już siły, żeby próbować dojrzeć to, co jest za bramą, za murem. A właśnie wobec tego powinien istnieć teatr i w tym szukać swojej mocy. Zaglądać tam, gdzie patrzenie wzbronione.

„Podanie usiłuje dociec tego, co niedocieczone. A że bierze początek z głębi prawdy, musi znaleźć swój koniec w niedocieczonym" – te słowa, które Kafka odniósł do metamorfoz podania o Prometeuszu odnoszę silnie do tego, jaki powinien być teatr i takiego teatru biorącego początek w głębi prawdy i znajdującego koniec w niedocieczonym wszystkim jego robotnikom, tym co na scenie i tym, co na widowni, życzę z całego serca.

Krzysztof Warlikowski

 

⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔

Światowy Dzień Teatru, zaproszenie, kliknij i otwórz

Międzynarodowy Dzień Teatru i jubileusz 250-lecia teatru publicznego w Polsce
30 marca 2015 r., poniedziałek, godz. 16.00
Teatr Wybrzeże
ul. Świętego Ducha 2
Gdańsk

 

 

view szablon artykułu